PVDA wil uitsluitend betaalbare woningen in nieuw project Wakkerzeelsebaan

Uit een enquête die PVDA Leuven in de deelgemeente afnam blijkt dat betaalbaar wonen hét thema is waar de Wijgmalenaar van wakker ligt. Daarom lanceerde de partij een petitie met als eis “De 400 nieuwe woningen aan de Wakkerzeelsebaan moeten allemaal betaalbaar zijn.” Meer concreet stelt de partij dat het project moet bestaan uit 1/3e kwalitatieve sociale woningen, en 2/3e écht betaalbare woningen. De petitie werd in geen tijd door 100 Wijgmalenaren getekend. “Dit is nog maar een begin”, stelt Line De Witte, gemeenteraadslid voor PVDA in Leuven. “alle mensen die we aanspreken in Wijgmaal tekenen de petitie. Ze vinden dat jonge mensen in onze stad moeten kunnen blijven wonen.” Maandag wordt op de gemeenteraad het masterplan en inrichtingsplan voor de Wakkerzeelsebaan voorgesteld. Dat plan dient als ontwerp voor de woningen die er effectief zullen komen. “In dat plan ontbreekt de ambitie om er enkel betaalbare woningen te creëren. Wij willen dat zwart op wit hebben.” stelt De Witte.

Het stadsbestuur heeft grootse plannen met Wijgmaal. Aan de Wakkerzeelsebaan zouden 400 nieuwe woningen bijkomen. Dijledal en AGSL bouwen er vanaf 2023 93 sociale huurwoningen en 34 betaalbare huurwoningen. Over de overige +/- 300 geplande wooneenheden is nog niet zoveel bekend. “Er is nu nood aan betaalbaar wonen”, stelt De Witte. “Maar we weten nog niet of dit sociale huurwoningen worden, betaalbare koopwoningen, of alweer onbetaalbaar vastgoed waar de gewone mens de centen niet voor heeft. Jonge gezinnen worden zo uit hun thuisstad verdreven.” De PVDA wil dat alle woningen die erbij komen op de Wakkerzeelsebaan, betaalbaar zullen zijn. Tijdens de commissie kon daar geen uitsluitsel over worden gegeven. “Het stadsbestuur heeft wel mondeling de ambitie gesteld om een groot deel van de gronden te verwerven, dat is een goede zaak”, vindt De Witte, “door de gronden zelf in handen te hebben kan de stad helemaal beslissen wat ermee gebeurt en er dus uitsluitend betaalbare woningen van maken.”

De lokale PVDA afdeling in Wijgmaal startte daarom haar petitie. “We vinden het belangrijk dat de huur –of koopprijzen moeten niet afgestemd worden op de marktprijs. Ze moeten echt betaalbaar zijn. Een woning als ‘betaalbaar’ bestempelen omdat de prijs net onder de marktprijs ligt, heeft geen zin als de marktprijzen bij de hoogste van het land zijn’’, besluit de PVDA groep.