Getuigenis met Isabel die moet vertrekken uit de kop van Kessel-Lo

Heel mijn leven speelt zich af in de buurt van het Leuvense station, in de schaduw van de parochiekerk wat verderop. Mijn ouders woonden eerst in de Ernest Solvaystraat en kochten later een huis op de Martelarenlaan, waar ze nu nog steeds wonen.

Het stadsbestuur jaagt haar eigen bewoners uit de stad

In november 2020 verschenen in de pers een aantal artikels over de heraanleg van de Diestsesteenweg, via een mobiliteitsplan van Wegen en Verkeer in samenwerking met de stad Leuven. De stad en W&V zouden alle woningen tussen Diestsesteenweg, Oude Diestsesteenweg en Ijzerenwegstraat opkopen, via minnelijke schikking of door onteigening.  De verbreding van de Diestsesteenweg zou leiden tot “een verbetering van de verkeersdoorstroming, verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit”, aldus de bevoegde schepen Carl Devlies. Dat zijn algemene doelstellingen waar iedereen mee akkoord kan gaan, maar waar men niet over spreekt dat zijn de gevolgen van deze heraanleg voor de huidige bewoners, die verplicht worden om te vertrekken zonder dat de stad zorgt voor een andere gelijkaardige en betaalbare woonst.  

Speech Line De Witte op 1 mei 2021

1 mei, dag van de arbeid, deden we een bijeenkomst in Leuven. Hieronder kan je de speech samen met wat sfeerfoto's terugvinden.

PVDA verzet zich tegen Parking Bruul Bis: “onnodig, asociaal en onecologisch”

De PVDA wil geen nieuwe, dure parking in het centrum van de stad. “Zo’n parking is onnodig, asociaal en niet ecologisch” vindt Line De Witte, gemeenteraadslid voor PVDA. “De parking onder de Bruul werd terecht afgevoerd onder luid protest van de buurt, nu dreigt het stadsbestuur die bezwaren naast zich neer te leggen door een parking Bruul Bis te creëren.”

Leuven duurste stad, bestuur begraaft ambitie

Leuven breekt nog maar eens pijnlijk alle records en is met een gemiddelde huizenprijs van net iets meer dan 400.000 euro nog steeds de duurste centrumstad van Vlaanderen. Terwijl de Groen-fractie tijdens de verkiezingen nog strijdbaar was, lijkt die ambitie nu opgeborgen: “we kunnen als stad helaas niet op tegen de losgeslagen markt” zegt Lies Corneillie, schepen van wonen. De stad moet wél de ambitie hebben om de woningmarkt te veroveren. Dat niet doen is een keuze. De schepen verwijst naar een aantal toffe projecten die de stad de laatste jaren op poten heeft gezet zoals CLT (community land trust) en het uitdelen van huurpremies. Leuke ideeën kan ik alleen maar aanmoedigen, meer van dat! Maar het mag niet daarbij blijven. Want deze voorstellen zullen inderdaad niet kunnen opboksen tegen de losgeslagen markt, daarin geef ik Corneillie gelijk.

PVDA deelt soep uit op zondagen

Op zondag zijn alle sociale restaurants in Leuven gesloten. In samenwerking met Samenlevingsopbouw, Solidarity 4 All en met medewerking van Bakkerij Korst, de Sociale Kruidenier (soli koop) en Robin Food zal PVDA Leuven in dit gat springen. Want solidariteit is ook besmettelijk en ook op zondag zijn er mensen die nood hebben aan eten en sociale contact.  

Goed nieuws! Er komen latere bussen in Wijgmaal

Goed nieuws! Er komen eind 2021 ook in de week latere bussen naar Wijgmaal. De PVDA legde het probleem bloot en verzamelde 380 handtekeningen van Wijgmalenaren om de eis kracht bij te zetten. “We organiseerden in mei 2019 een actie aan de gemeenteraad en we overhandigden de petities aan het stadsbestuur. Er werd ons toen beloofd om onze bekommernissen mee te nemen naar het overleg met De Lijn. Door de petitie is er nu dus naar de Wijgmalenaren geluisterd.”  

In de Europese innovatie-hoofdstad staan 5600 mensen op de wachtlijst voor een sociale woning

Leuven werd Leuven met de ICapital Award tot hoofdstad van innovatie gekroond. Een mooie prijs, maar de vraag is wie al die baanbrekende projecten ten goede komen. In de innovatie-hoofdstad van Europa groeit de wachtlijst voor sociale woningen, is er voorlopig geen meetbare daling van de CO2 uitstoot en bepalen grote projectontwikkelaars in grote mate het uitzicht van de stad. Is het wel dit soort innovatie dat de Leuvenaars nodig hebben?

PVDA verheugd dat Camelot Europe erkenning verliest: “strijd loont”

De erkenning van leegstandsbeheerder Camelot Europe wordt ingetrokken. “Een goede zaak, en het toont aan dat de strijd die wij samen met de bewoners van Lolanden hebben gevoerd loont” reageert Line De Witte, gemeenteraadslid voor PVDA in Leuven. “ik hoop dat hieruit lessen worden getrokken naar de toekomst en dat er in het algemeen een verbod komt op leegstandsbeheer door winstgevende organisaties.”  De PVDA kaartte eerder het misbruik aan van Camelot Europe in Leuven. Camelot Europe had een contract afgesloten met sociale huisvestingsmaatschappij Dijledal om de leegstaande sociale woningen te beheren en dat heeft tot schrijnende situaties geleid.

Het aantal sociale woningen in Leuven is het afgelopen jaar gedaald

Er zijn vandaag in Leuven minder sociale woningen beschikbaar dan twee jaar geleden. Dat brengt PVDA Leuven naar buiten. Bovendien verdubbelde het aantal mensen op de wachtlijst de afgelopen 7 jaar van 2800 naar 5600. Om dat aan te kaarten rolde de linkse partij donderdagmiddag een lange rol uit aan de Vaartkom die de wachtlijsten symboliseert.