Skip to content

PVDA verzet zich tegen Parking Bruul Bis: “onnodig, asociaal en onecologisch”

PVDA verzet zich tegen Parking Bruul Bis: “onnodig, asociaal en onecologisch”

De PVDA wil geen nieuwe, dure parking in het centrum van de stad. “Zo’n parking is onnodig, asociaal en niet ecologisch” vindt Line De Witte, gemeenteraadslid voor PVDA. “De parking onder de Bruul werd terecht afgevoerd onder luid protest van de buurt, nu dreigt het stadsbestuur die bezwaren naast zich neer te leggen door een parking Bruul Bis te creëren.”

De parking is onnodig vindt de PVDA. “Leuven telt meer bezoekersparkeerplaatsen dan Gent, iets wat schepen David Dessers nota bene zélf zei toen hij nog in de oppositie zat” verklaart De Witte. Volgens een studie naar de bezetting van de parkings, is er op dit moment altijd plek over in de bestaande parkings. “De parking vaartkom die 800 meter van de nieuwe Bruulparking ligt, staat voor 75% leeg”, aldus De Witte, “en het stadsbestuur betaalt enorm veel geld aan de shuttlebus die die parking met het centrum verbindt. Waarom dan nog een nieuwe parking bouwen? Zet in op het bestaande.”

 

De PVDA vindt de parking ook asociaal. “aan wie komt zo’n nieuwe parking ten goede? Niet aan de bewoners, maar aan de toekomstige uitbater. Het stadsbestuur heeft al laten vallen dat dat een privébedrijf wordt. Het bestuur wil naar eigen zeggen wegen op het parkeerbeleid, maar er is geen enkele garantie dat het zal lukken” stelt De Witte, “bovendien kost de parking 25 miljoen euro. Dat is allemaal geld dat niet naar prioriteiten zoals betaalbaar wonen kan gaan. Veel geld betalen voor een parking waar de bewoners dan nog eens opnieuw voor moeten betalen om hun wagen te parkeren, dat is toch hallucinant?” Bovendien is het niet zeker dat de bewonersparkeerplaatsen die nu voorzien zijn op parking Interleuven, kunnen worden gegarandeerd.

 

Het stadsbestuur wil er naar eigen zeggen een duurzaam project van maken. “De meest duurzame keuze is om niet het gebouw dat er nog maar 40 jaar staat te slopen”, vindt De Witte, “de parking komt bovendien toch onder het park en zal het aantal auto’s in de binnenstad doen toenemen. Dat zet druk op het klimaat en op de leefbaarheid van de omliggende straten, waar het nu al vaak erg druk is.” besluit De Witte.