PVDA Leuven vraagt dat het stadsbestuur Partner Resiterra tot de orde roept

Een bouwpromotor dreigt met een zware schadeclaim van wel honderdduizenden euro's waardoor het Leuvens Historisch Genootschap in de problemen komt. "Een duidelijk voorbeeld van hoe het grote geld het middenveld monddood wil maken. Dat mogen we niet tolereren” zegt Line De Witte, gemeenteraadslid voor PVDA in Leuven. De bouwpromotor sloopte alvast een iconische lindeboom, terwijl de periode van 45 dagen om hier tegen beroep aan te tekenen nog maar net was gestart.

Sloop lindeboom Verpleegstersschool

Bouwpromotor Resiterra daagt het Leuvens Historisch Genootschap (LHG) voor de rechtbank. PVDA Leuven vindt dat de bouwpromotor daarmee haar boekje te buiten gaat en vraagt het stadsbestuur om in te grijpen. “LHG verzet zich tegen de sloop van de Verpleegstersschool en de negentig jaar oude lindeboom. Een eis die overigens door 2.500 Leuvenaars wordt ondersteund.

Schadeclaim

Maar dat vindt de bouwpromotor maar niets. En dus dreigt ze met een zware schadeclaim van wel honderdduizenden euro’s. Dat is een duidelijk voorbeeld van hoe het grote geld het middenveld monddood wil maken. Dat mogen we niet tolereren.” Aldus Line De Witte, gemeenteraadslid voor PVDA in Leuven. Bovendien sloopte de bouwpromotor de boom alvast, terwijl de periode van 45 dagen om beroep aan te tekenen nog maar net was gestart. “Resiterra misbruikt de beroepsprocedure en voelt zich duidelijk ongenaakbaar.” De PVDA wil dat het stadsbestuur aan Resiterra vraagt de dagvaarding in te trekken en de werken laat stilleggen tot er duidelijkheid is over de procedures. “Dat moet nu gebeuren, of het is te laat. Gisteren gingen de afbraakwerken gewoon door,” vervolgt De Witte.

Bijkomende bomenrij geveld 30 april

“De boom en de Verpleegstersschool moeten tegen de grond, want Resiterra wil er luxe-appartementen voor in de plaats zetten. En zo moet erfgoed en negentig jaar oude natuur wijken voor de macht van het geld.” stelt De Witte. Volgens de PVDA is het echter perfect mogelijk om de Verpleegstersschool, die heel wat erfgoedwaarde heeft, om te vormen tot kleinere, betaalbare wooneenheden voor koppels en alleenstaanden. “We hebben nood aan betaalbare woningen in Leuven, er zijn echt al genoeg luxewoningen.”

Het is nu aan de stad om haar partner aan te spreken op dit gedrag

Stad Leuven ging in zee met Resiterra, ze noemen zichzelf ‘partners’. “Het is nu aan de stad om haar partner aan te spreken op dit gedrag. Is dit de boodschap die onze stad naar het middenveld wil sturen? Keuren wij het goed dat actiegroepen worden bedreigd met rechtszaken door het grote geld? Als het van ons afhangt niet.” vindt De Witte. “Ik vraag dan ook dat de burgemeester haar partner Resiterra tot de orde roept om haar dagvaarding in te trekken en de werken laat stilleggen tot er duidelijkheid is over de procedures.”

De iconische lindeboom in 2019

Herbekijken

Ten slotte vindt de PVDA dat het partnerschap op zich moet worden herbekeken. “Het stadsbestuur is nu voor jaren in zee gegaan met deze grote bouwpromotor. Resiterra heeft drie grote sites mogen ontwikkelen - Barbarasite, Janseniushof en Hertogensite - en heeft daardoor invloed op een enorm groot gebied in Leuven. De stad maakt zich afhankelijk van dit soort partners en het gevaar is dat het bestuur Resiterra zal verdedigen in plaats van de belangen van de bevolking voor ogen te houden.” PVDA Leuven vindt dat de stad deze door de privé losgelaten en herbestembare gebouwen zoals de Verpleegstersschool in beheer zou moeten nemen in plaats van te tekenen voor de belangen van projectontwikkelaars en beleggers die hier luxe-appartementen van willen maken.