PVDA lanceert campagne en affiche: verover de stad

“Verover de stad”, met die slogan lanceert de linkse PVDA op 21 augustus haar campagne en verkiezingsaffiches in Leuven. “Meer dan ooit heeft Leuven nood aan rebellen met een groot hart, die van Leuven een stad op mensenmaat willen maken”, aldus lijsttrekker Line De Witte. Wij willen de stad veroveren, op de projectontwikkelaars die Leuven volbouwen met luxewoningen, op de private zorgbedrijven die ervoor zorgen dat een rusthuis soms meer dan 2000 euro per maand kost, op de groeiende armoede want één kind op vier groeit nu op in armoede in onze stad. Om die boodschap kracht bij te zetten lanceert ze een affiche met een rode en groene ‘geuzenstreep’ op het gezicht. Rood en groen, omdat die twee kleuren de topprioriteiten van de partij voor deze verkiezingen vertegenwoordigen: wonen, armoede en klimaat.

Geuzenleuze

“Wij willen een stad op mensenmaat en gaan in tegen de boodschap dat ‘we slachtoffer zijn van ons eigen succes’, dat het stadsbestuur niets kan veranderen aan de situatie.”, zegt De Witte. “Want niets is minder waar, de stad maakt duidelijke keuzes. Zij kiezen om te investeren in citymarketing, zij kiezen ervoor om in woorden wel klimaatneutraal te willen worden, maar ter plaatste te blijven trappelen omdat ze rekenen op de goodwill van grote bedrijven en individuele initiatieven. Zij kiezen voor een stad waar prestige voor gaat op de mensen, en dus voor een stad op centenmaat.” De PVDA kiest daarom voor een ‘geuzenleuze’ op haar affiche. “’Verover de stad’, met die boodschap gaan wij campagne voeren”, aldus De Witte. “Wij staan hier vandaag om tegen alle Leuvenaars te zeggen: verover de stad, het is uw stad, niet die van projectontwikkelaars, private zorgbedrijven of achterkameraars.”

De verrassing van de verkiezingen

“Wij willen de verrassing van de verkiezingen worden”, vervolgt De Witte, “in 2014 haalden we in Leuven genoeg stemmen voor een verkozene: 2300, dat aantal willen we nu evenaren. Er is nood aan een echte linkse tegenstem in de gemeenteraad. Aan iemand die erop blijft hameren dat er een wooncrisis is, dat armoede prioritair moet worden en dat we niet klimaatneutraal gaan worden door daar heel hard op te hopen. Die stem is meer dan ooit nodig, en die stem wil ik zijn.”

Op de affiches is Line De Witte te zien met een rode en een groene streep op elke wang, “twee geuzenstrepen”, zegt De Witte daarover. Wij verklaren de strijd aan het feit dat onze stad ons wordt ontnomen en willen die stad veroveren. Een rode streep voor de thema’s wonen en armoede en een groene voor het klimaatthema. Want voor beide geldt dat we het heft zelf in handen zullen moeten nemen om iets te veranderen. Samen gaan we voor een stad op mensenmaat.”

“Nooit was een stem voor de PVDA zo nuttig als vandaag”, besluit de lijsttrekker. “Niet alleen in oktober, maar ook volgend jaar voor de Vlaamse en federale verkiezingen, voor de pensioenen en de pensioenstrijd, en voor het recht op werkbaar werk in plaats van snertjobs en flexi-jobs.