PVDA in de gemeenteraad, Leuven kantelt naar links

PVDA haalt in Leuven 4,6% van de stemmen en stijgt van 1656 naar 2763 stemmen en haalt daarmee haar eerste zetel binnen. Terwijl het huidige bestuur duidelijk verliest gaan de linkse partijen samen vooruit. Leuven kantelt naar links.

“We voelden tijdens de campagne al dat ons verhaal aanslaat” zegt lijsttrekker Line De Witte. “Meer dan 2500 Leuvenaars hebben gekozen voor een stad op mensenmaat. Voor een stad waar betaalbaar wonen een recht is voor iedereen, een eerste armoedevrije stad, een écht klimaatneutrale stad. Wij hebben die thema’s deze campagne op de kaart gezet, en dat zullen we de komende jaren blijven doen.”

Een jaar geleden begon de linkse partij haar campagne met een grote bevraging waarin ze met 2100 Leuvenaars het gesprek aanging over wat zij willen veranderen in hun stad. “Onze kracht lag deze campagne vooral in het werk onder de radar” aldus De Witte. Onze kracht, dat zijn de honderden leden en medewerkers die de afgelopen maanden de wijken introkken om ons programma voor te stellen en met de mensen in discussie te treden en stem per stem te veroveren.

Die aanpak blijft ook na de verkiezingen belangrijk voor de partij die naar de verkiezingen trok met de slogan “Verover de stad”. “Vandaag gaan we vieren, morgen even rusten en dan zetten we de strijd verder. We willen de stad veroveren op de grote projectonwikkelaars die Leuven volbouwen met luxewoningen, op de groeiende armoede, op de energiemultinationals die niet investeren in groene energie.”

“Verkiezingen veranderen de wereld niet, mensen veranderen de wereld. Echte verandering komt van onderen uit. Samen met de bewoners, het brede middenveld en alle progressieve krachten bouwen we verder aan een beweging om een sociale en ecologische kanteling mogelijk te maken. Ik wil in de gemeenteraad de megefoon zijn van die beweging. Wij zijn een locomotief op links, dat is niet het grootste deel van de trein, maar ze trekt de rest wel vooruit” besluit De Witte.