Woonstad

Betaalbaar wonen, als we daar nu eens een prestigeproject van maken? Leuven is de duurste centrumstad om te wonen. En terwijl het stadsbestuur in woorden wel zegt dat wonen prioritair is, bepalen projectontwikkelaars steeds meer het uitzicht van de stad. Het bestuur zet hard in op een aantal leuke en vernieuwende projecten zoals Comunity Landtrust, maar de macht van de projectontwikkelaars wordt niet gebroken. Wij willen dat de stad radicaal van koers verandert en het heft in eigen handen neemt. Met een ambitieus plan voor betaalbaar wonen. Een stad met voldoende betaalbare woningen, die de leegstand serieus aanpakt en zorgt voor kwaliteitsvolle en betaalbare huurwoningen. Grote problemen vragen grote oplossingen en wij hebben een zespuntenplan om de wooncrisis in Leuven aan te pakken.

Wat wij willen

Een. Betaalbare koopwoningen

• We voeren de Leuvense woonnorm in: In elk groot bouwproject eist de stad minstens een derde betaalbare en een derde sociale woningen. Zonder garantie op voldoende betaalbare woningen, geen vergunning.
  • We maken de afspraken met projectontwikkelaars transparant: met wie wordt er gesproken en hoe vaak. Zo voorkomen we vriendjespolitiek.
  • In de projecten die de stad zelf in handen heeft staan betaalbare woningen voorop.
  • We verbieden de private verkoop van stadsgronden en stadsgebouwen.
  • We schaffen de verhoging op onroerende voorheffing die Leuven invoerde, weer af.

Twee. Kwaliteitsvolle en betaalbare huurwoningen

• We willen de huurprijzen begrenzen aan de hand van objectieve criteria zoals de kwaliteit van de woning, de isolatie, de ligging en het aantal kamers.
  • We gaan huisjesmelkerij tegen door het conformiteitsattest verplicht te maken.
  • Er komen extra woontoezichters om het aantal controles op te drijven.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Een ambitieus beleid voor moderne sociale huisvesting

• Leuven moet voldoen aan het minimum van 20% sociale woningen. Om dat binnen een haalbare en toch ambitieuze termijn te behalen willen we dat er elk jaar 500 sociale woningen bijkomen.
  • We pakken de leegstand van sociale woningen aan. Voor leegstandsbeheer gaan we niet meer in zee met winstgevende organisaties zoals Camelot.
  • De kwaliteit van sociale woningen moet omhoog: zowel bij de bouw, maar vooral bij het onderhoud van de woningen.
  • De communicatie tussen de sociale huisvestingsmaatschappij Dijledal en haar bewoners moet beter.  In de raad van bestuur van Dijledal zetelen vanaf nu ook bewoners.

Vier. Nultolerantie voor leegstand

• We actualiseren het leegstandsregister en verhogen het aantal controleurs om zo tot een correct beeld van de leegstand te komen.
  • Om de grote vastgoedspeculanten te bestrijden, verhogen we het minimumbedrag van de leegstandsheffing en van de belasting op onbebouwde percelen vanaf een tweede leegstaande woning. We verminderen ook het aantal vrijstellingen.
  • We maken vaker gebruik van het sociaal beheersrecht, bij woningen die langer dan 3 jaar leegstaan of onbewoonbaar zijn verklaard. Ze worden in orde gebracht en voor minstens 9 jaar sociaal verhuurd.

Meer achtergrondinformatie

Vijf. Een Leuvense Woonunie om de sleutels van het woonbeleid in handen te nemen

• De stad zet meer in op het aanwerven van gronden via voorkooprecht.
  • We richten een stedelijke Woonunie op die instaat voor de bouw, renovatie en isolatie van woningen. Die start vanuit de huidige AGSL.
  • De stedelijke Woonunie maakt werk van collectieve renovaties. We renoveren wijk per wijk, straat per straat. De eerste renovaties gebeuren niet bij wie het kan betalen, maar waar de nood het hoogst is.

Zes. Betaalbare Studentenhuisvesting

• De stad stelt een bindend referentierooster op voor de prijs van particuliere koten, naar het voorbeeld van Brussel.
  • De stad eist in onderhandelingen bij nieuwe huisvestingsprojecten dat minstens 80procent van de kamers basiskamers zijn.