Stad zonder racisme

De rijkdom van Leuven bestaat uit haar diversiteit. Leuven is een universiteitsstad waar hoogopgeleide mensen van over heel de wereld onderzoek komen doen, daarbovenop zijn er met de vluchtelingenstroom mensen bijgekomen. In totaal leven er 156 verschillende nationaliteiten in onze stad. Toch slagen we er niet in om iedereen gelijke rechten en kansen te bieden. Het risico op armoede, werkloosheid, laaggeschooldheid of slechte huisvesting is vandaag veel groter als je een andere kleur hebt of als je naam een andere afkomst laat vermoeden. Racisme is geen excuus voor eigen falen, maar een harde realiteit. Met de PVDA willen we de concurrentie tussen mensen die het moeilijk hebben uitschakelen. Dit door voor genoeg sociale voorzieningen te zorgen en door nultolerantie voor racisme en discriminatie.

Wat wij willen

Een. Een open stad waar iedereen meetelt

• We zorgen ervoor dat er in de stad genoeg sociale voorzieningen zijn, zodat er geen concurrentie wordt georganiseerd tussen mensen die hetmoeilijk hebben.
  • We investeren in culturele ontmoetingsplaatsen in wijken, in het buurtwerk en buurthuizen. Daar kunnen buurtbewoners elkaar op een laagdrempelige manier ontmoeten. We helpen vrijwilligers om activiteiten te organiseren die voor een divers publiek toegankelijk zijn.
  • We streven ernaar dat het  personeel van de stadsdiensten een afspiegeling is van de diversiteit in de stad door streefcijfers vast te leggen. Diversiteit telt niet enkel in de kortgeschoolde en minst betaalde jobs maar in alle rangen en graden van de stadsdiensten.
  • We maken een plan om de schooluitval van jongeren uit de migratie en jongeren uit financieel zwakke gezinnen drastisch aan te pakken.
  • We bevorderen de integratie van anderstalige nieuwkomers door Nederlandse lessen aan te passen aan de specifieke doelgroepen.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Een stad waar racisme geen kans krijgt

• We voeren praktijktesten uit op de lokale woon- en arbeidsmarkt om discriminatie op te sporen
  • We stellen een actieplan tegen  racisme op. Met concrete, becijferde doelstellingen en een jaarlijkse onafhankelijke evaluatie (bijvoorbeeld door LEVL).
  • We tolereren geen racisme of discriminatie bij de lokale politie en andere stadsdiensten. Hun oversten geven het voorbeeld.
  • We investeren extra middelen in tolkdiensten die onder andere bij consultaties in wijkgezondheidscentra ingezet kunnen worden.
  • We installeren laagdrempelige meldpunten tegen racisme en discriminatie. Hierbij steunen we op straathoekwerkers en jongerenorganisaties die het dichtste bij de jongeren staan.

Drie. De gemeenschappen actief betrekken

• We verdedigen een actief intercultureel beleid, met in de publieke ruimte een overlegde plaats voor verschillende religieuze en geloofsgebonden tradities en feesten.
  • We organiseren de dialoog en we betrekken de verschillende gemeenschappen bij de stedelijke organisatie van religieuze feesten en tradities.
  • We betrekken ook de ‘bruggenbouwers’ in onze stad. Dat zijn die mensen die zich dagelijks inzetten om het samenleven tussen de gemeenschappen vooruit te helpen. Zij kennen de gevoeligheden in detail en willen dat de samenleving als geheel erop vooruitgaat.
  • Om de cohesie tussen gemeenschappen verder te versterken, richten we een gemeenschapshuis op. Dat dient als ontmoetingsplek waar verschillende gemeenschappen elkaar beter kunnen leren kennen en activiteiten kunnen organiseren.

Vier. Menswaardige opvang van vluchtelingen

• We voorzien een passend woningaanbod voor vluchtelingen die asiel aanvragen.
  • We voorzien meer ondersteuning van buddyprogramma’s.
  • We voorzien dringende medische hulpverlening omdat dit een recht is.