Onderwijzende stad

Onderwijs is een basisrecht. De overheid moet voor iedereen onderwijs garanderen, zonder financiële of andere drempels. Onderwijs helpt kinderen zich te ontplooien en te ontwikkelen. Het maakt hen kritisch en weerbaar en helpt hen de wereld te begrijpen. Het stimuleert hun creativiteit, leergierigheid en vindingrijkheid om aan de uitdagingen van morgen te werken. Niet alleen individuele ontplooiing is belangrijk, maar ook sociale vorming speelt een centrale rol: leerlingen voor elkaar leren zorgen en leren hoe ze samen de maatschappij van de toekomst vorm kunnen geven. Onderwijs moet de hefboom zijn voor emancipatie en sociale gelijkheid.

Wat wij willen

Eén. Werk de ongelijkheid weg

• De stad moet er bij de Vlaamse overheid op aandringen dat kleuter-, lager en secundair onderwijs volledig kosteloos moeten worden.
  • We zorgen voor betaalbare voor- en naschoolse opvang waardoor gezinnen niet meer op te hoge financiële drempels botsen. Het stadsproject Kinderkuren is daarvoor een goede start.
  • We stimuleren de scholen om een degelijk armoedebeleid uit te werken, dit in samenwerking met armoedeorganisaties, pedagogische ondersteuningsdiensten en welzijnswerkers.
  • Zet de deurwaarder aan de deur. We ondersteunen de voorstellen van de armoedeorganisaties, zoals het aanbieden van de mogelijkheid om de schoolrekening gespreid en cash te betalen en het vermijden van deurwaarders of incassobureaus.
  • We zorgen voor gratis gezonde maaltijden op school.
  • We zorgen ervoor dat in alle Leuvense scholen gratis en toegankelijke menstruatieproducten beschikbaar zijn.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Investeer in nieuwbouw en renovatie van scholen

• We pakken het capaciteitsprobleem aan. We ijveren voor een gezamenlijke oplossing voor het scholentekort, samen met alle netten en kloppen op tafel bij de Vlaamse overheid voor meer middelen en mensen.
  • We houden bij nieuwbouw en renovatie de sleutels in publieke handen. We werken niet met vormen van privaat-publieke samenwerking.

Drie. Het belang van stadsscholen

• De stad maakt werk van de uitbouw van stedelijke scholen. Het uit handen geven van de Parkschool was een foute beslissing.