Mobiele stad

Ons mobiliteitsplan vertrekt vanuit de noden van de bewoners. We willen dat er in het verkeer voorrang wordt gegeven aan zwakke weggebruikers. Wij kiezen voor een stad die het verkeer uit de knoop haalt en resoluut kiest voor verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers, en voor openbaar vervoer, ook naar het werk. Dat mag echter niet betekenen dat de automobilist die vroeg op zijn werk moet geraken en verplicht de wagen nodig heeft, wordt weggepest. Uit onze grote bevraging kwam gratis openbaar vervoer duidelijk naar voren als belangrijkste eis rond mobiliteit. Daarnaast investeren we in veilige voetpaden en fietsinfrastructuur. We maken de alternatieven op de auto interessanter en schaffen de pestmaatregelen voor automobilisten af. Zo geven we alle Leuvenaars de kans om zich vlot en veilig te verplaatsen en zorgen we voor propere lucht in de stad.

Wat wij willen

Eén. Gratis en beter openbaar vervoer

• Wij verzetten ons tegen het afbraakbeleid dat de Vlaamse Regering voert bij De Lijn. We willen het plan basisbereikbaarheid ongedaan maken, door dat plan zijn tientallen haltes geschrapt in Leuven en omstreken. Wij willen niet minder maar meer haltes en meer lijnen.
  • We maken de bus in Leuven gratis, zodat veel meer mensen overstappen van de auto op de bus.
  • We dringen aan op investeringen bij De Lijn en de NMBS: in voertuigen, infrastructuur en personeel. Zo verbeteren we de kwaliteit van de dienstverlening en de werkomstandigheden, houden we ons openbaar vervoer in openbare handen.
  • We kiezen voor meer bussen op vroege of late uren en in de weekends naar de deelgemeenten.
  • We verhogen het aanbod op de lijnen. In de spitsuren rijdt er elke 15 minuten een bus. In de daluren wordt dat elke 20 minuten en ’s nachts om het half uur.
  • We zorgen voor een bushalte op hooguit 300 meter van elke huis-, kantoor- en bedrijfsdeur. De belbus kan enkel een oplossing zijn voor afgelegen haltes zonder dagelijkse gebruikers.
  • We maken alle bushaltes toegankelijk voor personen met een beperking of mensen met een kinderwagen.
  • We vragen aan de Vlaamse overheid om de vervuilende bussen door elektrische bussen en bussen op waterstof te vervangen.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Veilig met de fiets en te voet

• We zorgen voor veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en passen voetpaden aan voor rolstoelgebruikers.
  • We zorgen voor extra en veiligere fietsenstallingen in het centrum.
  • We zetten prioritair in op het veilig maken van de meest gebruikte routes naar de scholen en zetten in op fietsveiligheid rond de scholen.
  • We maken werk van de ontbrekende schakels in de fietsostrades naar de stad. Waar dat nog niet het geval is, leggen we veilige fietspaden aan op de fiestostrades.
  • Risicokruispunten maken we veiliger. Zo pakken we de stationsbuurt aan zodat het veiliger wordt voor fietsers en voetgangers.
  • We voorzien extra ijs- en sneeuwbestrijding van fietsroutes in de wintermaanden.
  • We renoveren de voetpaden in de stad. Op dit moment zijn ze op veel plaatsen ontoegankelijk voor zwakke weggebruikers zoals rolstoelgebruikers. We willen ook meer bankjes waar mensen kunnen rusten tijdens een wandeling door de stad.
  • We renoveren de wegdekken van de straten die in de slechtste staat zijn.

Meer achtergrondinformatie

Drie. De juiste plaats voor de auto, geen pestbeleid

• We kiezen voor een beleid dat automobilisten aantrekkelijke alternatieven aanbiedt, in plaats van hen te stigmatiseren en te straffen. Voor veel mensen is een auto een noodzaak. Respect voor mensen die een auto nodig hebben.
    • We roepen een halt toe aan polarisatie. We stoppen met mensen in hokjes als pro of contra de auto te duwen. We willen samen met de buurt de verkeersveiligheid en leefbaarheid op wijkniveau verbeteren. Alle stemmen moeten daarbij gehoord worden. De inwoners krijgen het laatste woord via een bindend buurtreferendum.
    • We zetten de samenwerking met Apcoa stop: de stad moet het parkeerbeleid terug in eigen handen nemen.
    • We hertekenen het circulatieplan om knelpunten of foute keuzes weg te werken.
    • Wie met de auto naar de stad komt, moet die kunnen achterlaten in gratis randparkings met een snelle en gratis verbinding van het openbaar vervoer naar het stadscentrum.
    • We voeren de beslissing om een parking onder park de Bruul te bouwen af. Het budget van ongeveer 30 miljoen kan gebruikt worden om het openbaar vervoer in de stad gratis te maken.
    • We stellen de parkings van warenhuizen, bedrijven en stadsdiensten ‘s nachts en in het weekend open voor buurtbewoners.
    • We halveren het tarief voor de eerste bewonerskaart en verlagen de tweede bewonerskaart van 300 euro naar 100 euro.