Sociaal klimaatbeleid

Beeld je eens in: Een stad waar iedereen kan genieten van groene stroom, een stad met gratis openbaar vervoer, een stad waar iedereen hun huis kan renoveren. Een stad die niet bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Een stad met propere lucht en met ruimte om te wonen, te leven en te werken. We zijn ervan overtuigd: In Leuven kunnen we dit voor elkaar krijgen. Op voorwaarde dat het stadsbestuur het heft zelf in handen neemt en de transitie niet langer overlaat aan de grillen van de markt. Door als stad zelf duurzame energie op te wekken voor alle inwoners. Door iedereen de kans te geven om hun woning te renoveren. Door samen de groene revolutie te maken, zonder iemand achter te laten. Zo zorgen we voor een klimaatneutrale stad op mensenmaat.

Wat wij willen

Eén. Alle Leuvense huizen isoleren

• Wij introduceren het renovatierecht: stad Leuven zorgt ervoor dat élke Leuvenaar zijn kan renoveren. We schieten renovatiewerken voor. Mensen betalen dat af met de besparing op hun energiefactuur.
  • Voor wie een maandelijkse terugbetaling niet aankan, versterkt het Leuvens rollend renovatiefonds een renovatietoelage. Later, bij verkoop van de woning, komt de toelage terug naar het fonds om opnieuw andere mensen te helpen.
  • We brengen de isolatiestand van huizenblokken in kaart. We renoveren wijk per wijk, straat per straat. Dat levert collectiviteitswinsten op. De eerste renovaties gebeuren niet bij wie het kan betalen, maar waar de nood het hoogst is.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Openbaar vervoer wordt de meest logische keuze

• Zie programma mobiliteit

Drie. Investeren in hernieuwbare energie

• We richten een regionaal energiebedrijf op in Leuven en de omringende regio, met inspraak en controle van de bevolking om vriendjespolitiek tegen te gaan. Het Brabants Energiebedrijf (BEB) is een openbaar energiebedrijf van ons allemaal dat investeert in energiebesparing en honderd procent hernieuwbare energie aan betaalbare prijzen garandeert.
  • BEB breidt de bestaande riothermieprojecten uit en gebruikt de warmte van de riolering om energie op te wekken.
  • BEB beheert het Leuvense warmtenet en geen private partner. De restwarmte van de industrie zorgt voor warmte in de Leuvense wijken. De verschillende wijken in Leuven worden aangesloten op een warmtenet of een koudenet.
  • BEB werkt een ambitieus zonneplan uit. Op alle stadsdaken die volgens de zonnekaart interessant zijn worden zonnepanelen geïnstalleerd, dit zowel op de daken van publieke gebouwen, van bedrijven, als op de daken van particulieren.
  • Wie 1000 handtekeningen van bewoners uit de regio verzamelt, kan een punt op de agenda van de raad van bestuur van BEB zetten. De leden van de raad van bestuur zijn afzetbaar door de bevolking.

Vier. Groene en leefbare stad

• Elke wijk en deelgemeente in Leuven verdient een groene oase. Het is belangrijk de bestaande groene oases goed te onderhouden en te kijken hoe de kleinste nog verder kunnen worden uitgebreid. Ontspanning en een plaats voor de jeugd moeten worden geïntegreerd in deze plannen.
  • Er komt geen nieuwe Bruulparking bis.
  • In elke wijk komt een kringwinkel die ook herstel- en deeldiensten (onder andere van gereedschap) organiseert. Elke wijk krijgt een hergebruik-, reparatie- en deelpunt.
  • Er komen meer vuilnisbakken op drukbezochte plaatsen zoals buurtparken. Voorzie vuilnisbakken bij alle bushaltes, waar mogelijk met sorteeropties.