Solidaire stad

Leuven is een stad met een blik op de wereld. In een stad als de onze - waar mensen uit de hele wereld samenwonen - zijn ontwikkelingssamenwerking en internationale solidariteit cruciaal. Ze dragen bij tot een meer open en solidaire samenleving. Wij vinden dat het stadsbestuur moet blijven inzetten op ontwikkelingssamenwerking en op initiatieven van Leuvense organisaties die actief zijn rond internationale solidariteit en Noord-Zuidsamenwerking. Wij zien Leuven als een solidaire stad die inzet op een actief lokaal vredesbeleid en die kritisch blijft over het koloniale verleden, maar ook over het neokoloniale heden. Een stad die geen relaties onderhoudt met apartheidsregimes en het internationaal recht hoog in haar vaandel draagt. Een stad waar solidaire burgers elkaar vinden in de talrijke verenigingen voor internationale solidariteit.

Wat wij willen

Eén. Palestina: stop de genocide

•
  • We willen dat Leuven zich achter de boycot schaart van bedrijven die technologie of diensten aan Israël leveren die worden ingezet voor het versterken en handhaven van de bezetting van Palestina, of voor de onderdrukking van de Palestijnen
  • We organiseren geen handelsmissies naar Israël zolang dat land het internationaal recht blijft schenden.
  • We roepen Leuven officieel uit tot een apartheidsvrije zone.
  • We onderschrijven de BDS-campagne (Boycot, Desinvesteren en Sancties) tot Israël de genocide stopt en de internationale rechtsregels en VN-resoluties respecteert.
  • We eisen de onmiddellijke en onvoorwaardelijke erkenning van Palestina. We verdedigen het recht op zelfbeschikking van het Palestijnse volk. Dit is essentieel in het vredesproces. We zetten vanuit de Stad Leuven druk op de federale regering om Palestina onvoorwaardelijk te erkennen

Twee. Noord-Zuidsamenwerking

• We verhogen het budget voor ontwikkelingssamenwerking in lijn met het nationaal doel van 0,7%.
  • We blijven organisaties steunen die werken rond internationale solidariteit en die de Leuvenaar sensibiliseren en organiseren rond Noord-Zuidthema’s, en bieden hen een ontmoetingsplek om inspraak en participatie te promoten.
  • We bouwen Leuven verder uit als FairTradeGemeente met een duurzaam aankoopbeleid, en zetten ons ook in voor de verdere stappen zoals duurzaam bankieren.
  • We gaan een zusterband aan met de Cubaanse universiteitsstad Santa Clara.

Drie. Actieve vredespolitiek

• We versterken ons imago als vredesstad, door de verschillende vredesinitiatieven in de stad te steunen en een lokaal vredesbeleid te voeren.
  • We verklaren Leuven kernwapenvrij en willen dat Leuven als onderschrijver van het project Mayors for Peace duidelijk standpunt inneemt voor een wereld zonder nucleaire wapens.

Vier. Dekoloniseer Leuven

• We blijven actief om Leuven als een voorloper in dekolonisering, met de nodige inspraak van burgers en organisaties, te zijn. Dit betekent dat de kritische reflecties over (neo-)kolonisatie zich niet beperken tot de openbare ruimte.