Financieel gezonde stad

Een begroting maken is keuzes maken. Waar haal je het geld vandaan? En waar gaat het geld naartoe? Niemand wil het geld door deuren en vensters gooien en niemand wil een torenhoge schuldenberg. In een rijke stad als Leuven zijn echter alle middelen aanwezig om de sociale en ecologische investeringen te doen die vandaag nodig zijn voor haar bewoners. Maar dan moeten de keuzes die je maakt over waarin je investeert wel keuzes op mensenmaat zijn. De hoge nood aan betaalbare woningen gaat niet samen met het Leuvense beleid om grote projectontwikkelaars naar de stad te lokken voor enorme prestigeprojecten waar ze bouwen wat ze maar willen. Je moet als stadsbestuur ook de rijkdom durven activeren. Het huidige bestuur kiest er voor om een groot deel van haar inkomsten te halen uit dure stadsdiensten en taksen die de gewone Leuvenaars en kleine zelfstandigen het hardste voelen. Aan de andere kant worden grote bedrijven zoals AB Inbev of KBC ontzien. Dat willen we omkeren zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. En daarvoor willen we een eerlijke tax shift zoals in Zelzate. Een ‘sterksteschoudertaks’ voor grote bedrijven geeft ons de ruimte om ook te investeren in betaalbaar wonen, armoedebestrijding, klimaat, zorg en mobiliteit.

Visie

Meer achtergrondinformatie

Wat wij willen

Eén. Een sociale taxshift

  • We voeren een ‘sterksteschoudertaks’ in voor grote bedrijven op Leuvens grondgebied zoals AB Inbev en KBC. Kleine ondernemers worden vrijgesteld.
  • We schaffen de pestbelastingen af.
  • We verlagen de prijzen van de stadsdiensten als huisvuil, bewonerskaart en de stedelijke rusthuizen en zetten een algemene stop op prijsverhogingen voor zwemmen, bibliotheek en containerpark.
  • We schaffen de verhoging op onroerende voorheffing die Leuven invoerde, weer af.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Andere prioriteiten, op maat van mens en milieu

  • We besparen op grote uitgaven aan anti-ecologische of antisociale prestigeprojecten zoals de nieuwe autoparking onder De Bruul.
  • We besparen op citymarketing.
  • We investeren prioritair in betaalbaar wonen, armoedebestrijding, klimaat, zorg en mobiliteit.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Geen plaats voor postjespakkerij en zelfbediening

  • Schepencollege geeft het goede voorbeeld.
  • Openbaar maken inkomsten van leden van het stadsbestuur.

Meer achtergrondinformatie