Democratische stad

Het huidige stadsbestuur bracht een stijlbreuk met de periode Tobback. Vandaag is burgerparticipatie niet langer een vies woord, en dat kan enkel als een vooruitgang gezien worden. Maar democratie is niet enkel een kwestie van stijl, het is ook een kwestie van macht. Je kan inspraakmomenten voorzien, burgers uitloten, enzoverder, maar de vraag is of die burgerpanels ook buiten de lijntjes mogen kleuren. Om een echte tegenmacht uit te bouwen willen wij in de eerste plaats het middenveld versterken. Het is me die tegenmacht dat we de stad gaan veroveren. Willen we van Leuven een democratische stad maken, dan moeten we de uitverkoop stoppen, dan moeten we de macht van projectontwikkelaars breken. Dan moeten we er kortom voor zorgen dat de inwoners niet alleen hun zegje mogen doen, maar ook werkelijk iets te zeggen hebben.

Wat wij willen

Een. Versterk het middenveld

• De stedelijke overheid moet het middenveld ondersteunen. Een sterk ontwikkeld middenveld doet de democratie opleven. Kritische waakhonden in de samenleving zijn meer dan ooit nodig.
  • We maken ruimte voor geëngageerde doeners uit sociale organisaties, actiecomités en het middenveld in de bestuursraden van stadsbedrijven, intercommunales en andere stedelijke organisaties.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Geef burgers een stem, ook na de verkiezingen

• We betrekken burgers vanaf de eerste voorbereidingen bij alle grote beleidsbeslissingen. Geen plan of project zonder ‘burgertoets’, een verplicht inspraaktraject.
  • We laten het bestuursakkoord schrijven door de Leuvenaars zelf, zoals in Barcelona, waar het stadsbestuur 10.000 voorstellen verzamelde bij de bevolking.
  • We peilen voortdurend naar de mening en voorstellen van de bevolking. Via online platformen organiseren we peilingen, bevragingen en interactie over bestuursbeslissingen. We gaan ook de straat op, om alle bevolkingsgroepen te bereiken.
  • De PVDA ijvert ervoor dat een bindend referendum wordt gehouden als 1000 Leuvenaars erom vragen. De initiatiefnemers bepalen daarbij de vraagstelling, er is geen opkomstdrempel.

Drie. Keer de gemeenteraad binnenstebuiten

• We voeren een vragenuurtje-van-de-burger in op de gemeenteraad, zodat burgers en actiecomités spreekrecht krijgen.
  • We verlagen de grens voor burgerinitiatieven. Wie 600 handtekeningen verzamelt, ook digitaal, mag een punt agenderen op de gemeenteraad.

Vier. Transparant bestuur

• We zorgen voor volledige transparantie. We voeren het offentlighetsprincip of openbaarheidsprincipe in zoals dat in Zweden bestaat. Daar is het wettelijk verplicht alle beslissingen, wetgevingsprocessen en officiële communicatie openbaar te maken.
  • Het inzagerecht van gemeenteraadsleden en het recht op openbaarheid van bestuur voor burgers wordt niet beknot door uitzonderingen en uitvluchten van het bestuur.
  • Geen geheimhouding: ook documenten van stadsbedrijven, intercommunales en contracten met projectontwikkelaars worden publiek gemaakt.
  • We controleren externe firma’s die een contract hebben met de stad of ze niet met sociale dumping werken en of ze filialen hebben in belastingparadijzen. Dat wordt voortaan onmogelijk.
  • Elke ambtenaar en stadsbewoner kan via een ‘ethische brievenbus’ een klacht over belangenvermenging of gesjoemel indienen. Klokkenluiders krijgen bescherming.
  • Via dat openbaarheidsprincipe maken we ook het vermogen en de verloning van politici openbaar, net zoals in Zweden.

Vijf. Voorkom belangenvermenging

• Schepenen die omwille van hun ambt zetelen in intercommunales of andere publieke instellingen doen dat voortaan onbezoldigd.
  • Verkozen politici mogen er geen betaald mandaat op na houden in bestuursraden van private of beursgenoteerde bedrijven.
  • We voeren een afkoelingsperiode van vijf jaar in voor politici die na hun afscheid uit de politiek een mandaat willen opnemen bij banken of bedrijven. Zo wordt belangenvermenging voorkomen en wordt informatievoordeel vermeden.