Stad zonder armoede

Leuven als eerste armoedevrije stad. Dat is onze ambitie. Als linkse partij is ons motto: “we zijn pas rijk als niemand arm is”. Leuven is een rijke stad waar het goed leven is. Het gemiddeld belastbaar netto-inkomen per inwoner ligt met 38.200 euro hoger dan in andere centrumsteden. Toch is dat inkomen steeds ongelijker verdeeld. De tweedeling tussen arm en rijk groeit. Dat vandaag één kind op de acht in België wordt geboren in kansarmoede is onaanvaardbaar. Wat moet het komende stadsbestuur prioritair doen? Naast het thema wonen is dat in Leuven de armoede aanpakken. Armoedebestrijding staat niet op zich en is verbonden met vele thema’s. We willen mensen versterken door volop in te zetten op wonen, op werk, op gezondheid, op onderwijs en op ontplooiing. Daar worden mensen sterker van en de stad ook. Om van Leuven de eerste stad zonder armoede te maken, stellen we daarom zes strijdpunten voor.

Wat wij willen

Eén. Het recht op wonen garanderen voor allen

• In ons programmapunt van wonen hebben we vijf speerpunten om wonen betaalbaar te maken.
  • We organiseren het hele jaar door een noodopvang voor de honderd dak- en thuislozen in onze stad. Deze opvang is zonder voorwaarden en zonder drempel toegankelijk en biedt ook overdag onderdak.
  • We investeren meer in de dienst Housing First, het huidig aanbod wordt uitgebreid naar het effectieve aantal chronische daklozen.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Vast werk, ook voor mensen in kwetsbare posities

• Werk blijft de belangrijkste hefboom om uit armoede en sociaal isolement te raken. We investeren resoluut in opleiding, begeleiding en sociale tewerkstelling voor maatschappelijk kwetsbare groepen.
  • We willen dat het stadspersoneel representatief is voor de stadsbevolking: met ook kortgeschoolden, mensen met een beperking, jongeren, mensen met een migratieachtergrond.
  • We draaien de privatisering van poetsdiensten, parkeerbeleid en wegenwerken terug.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Onder de armoedegrens kun je niet leven

• We breiden de aanvullende financiële steun verder uit tot de Europese armoedegrens.
  • Het leefloon is het laatste vangnet en moet een onvoorwaardelijk recht zijn. We zetten in op taalondersteuning, werkbegeleiding en integrale coaching, niet op sanctionering.
  • We eisen dat de uitgaven voor het leefloon volledig terugbetaald worden door de federale overheid. Leuven werkt samen met andere steden om dit af te dwingen.
  • We zetten proefprojecten in voor gezinnen met kinderen en alleenstaande jongeren in armoede. We koppelen bijkomende financiële ondersteuning aan intensieve begeleiding, opleiding en empowerment, vanuit een emancipatorische en niet sanctionerende insteek.

Meer achtergrondinformatie

Vier. De stad streeft naar een sterke en betaalbare dienstverlening voor allen

• Algemene stop op prijsverhoging voor zwemmen, bibliotheek.
  • Het zwembad van Kessel-Lo blijft publiek en betaalbaar.
  • We verlagen de prijs van de reeds bestaande stadsdiensten zoals het containerpark en de bewonerskaart..
  • Dienstverlening volgens 3 B’s: bereikbaar, begrijpelijk en behulpzaam. Nu lopen mensen zich vast in de doolhoven van dienstverlening.
  • We voeren een sterkeschouderstaks in voor grote bedrijven om zo de belasting te verlagen bij inwoners en kleine zelfstandigen.
  • We voorzien gratis maaltijden voor kinderen op school.

Vijf. Sociaal beleid op mensenmaat

• We geven mensen in armoede een structurele stem in het beleid, door hen te betrekken bij belangrijke besluitvormingsprocessen en  beleidsbeslissingen.
  • We werven mensen met ervaringsdeskundigheid aan bij de stad, zodat zij hun ervaring kunnen combineren met de professionele kennis van de stadsdiensten en ambtenaren en projectverantwoordelijken. We geven ervaringsdeskundigen niet alleen advies- maar ook beslissingsbevoegdheid.
  • We zorgen dat sociale rechten zoveel mogelijk automatisch toegekend worden. Daarbij is een rechtenverkenning van belang: voor iedereen nagaan op welke rechten en sociale tegemoetkomingen hij of zij recht heeft.
  • Het leefloon moet gemakkelijk en discreet aan te vragen zijn.
  • We zetten in op extra personeel bij OCMW Leuven, zodat er meer tijd is voor ondersteuning van de rechthebbenden.
  • We hanteren het click-call-connect-principe om de digitale kloof te overbruggen: websites moeten eenvoudig en laagdrempelig zijn, in combinatie met toegankelijke fysieke dienstverlening.
  • De Stad zorgt voor bijkomende tolkuren, zodat de kwaliteit van de hulpverlening verbetert.

Meer achtergrondinformatie

Zes. Meer ondersteuning aan buurthuizen en buurtwerkingen

• We investeren nog meer in buurtcentra, we investeren in meer personeel per buurtcentrum. Zodat de buurtcentra nog meer het verschil kunnen maken.
  • In het buurtcentrum voorzien we budgetbegeleiding, woonbegeleiding, arbeidsbegeleiding, begeleiding bij energie- en waterproblemen, hulp bij onderwijs en opvoeding en laagdrempelige medische hulp door verpleegkundigen. Een buurtcentrum moet dus het verlengde worden van het OCMW.
  • Met huisbezoeken en straathoekwerk gaan we de wijk in om mensen te bereiken die de weg naar het buurtcentrum niet vinden.
  • We bouwen met buurtcentra aan een sterke, warme en solidaire wijk. Er worden ontmoetingsmomenten en -activiteiten georganiseerd zodat de mensen uit de wijk elkaar beter leren kennen.
  • We zorgen voor een sociale kruidenier in meerdere wijken, in plaats van één gecentraliseerde plek.
  • We organiseren ook in Leuven een voedselbank die gratis eten ter beschikking stelt aan mensen die het nodig hebben.