Recht op sport, cultuur en ontspanning

We streven naar een beleid dat ervoor zorgt dat vrije tijd, sport en cultuur populair zijn in de werkelijke zin van het woord. Met toegang voor allen, met deelname van allen. Via kunst, cultuur, sport en vrijetijdsbesteding ontspannen kinderen, jongeren en volwassen zich en breiden ze hun sociaal netwerk uit.

Wat wij willen

Een. Meer kwaliteitsvolle podium- en polyvalente zalen

• We investeren in nieuwe podium- en polyvalente zalen en we verhuren de zalen in de stad aan democratische tarieven voor cultuurorganisaties en verenigingen. Ook in de deelgemeenten.
  • We verplaatsen de geplande podiumkunstenzaal naar de buurt rond het station.
  • We stellen het stedelijk patrimonium en de scholen breder open voor organisaties, kunstenaars en cultuurbeleving.
  • We zoeken mee naar betaalbare, creatieve alternatieve locaties voor wijkgerichte culturele activiteiten.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Ons sport- en cultuurbeleid is niet te koop

• We houden onze zwembaden en sportzalen in publieke handen. Dat is de enige garantie op een betaalbaar sportaanbod voor alle Leuvenaars.
  • We zorgen ervoor dat de leden van de raden van bestuur van onze stedelijke musea en grote cultuurtempels alle lagen van de bevolking vertegenwoordigen. Dat ze uit het professionele veld, uit het middenveld, en uit de kansengroepen komen.
  • We weren de grote multinationale ondernemingen in ons cultuurbeleid. Het is ons niet te doen om een gift hier en daar in ruil voor zelfpromotie en exclusiviteit voor het gebruik van de openbare instanties.

Drie. Meer zwembaden en sportzalen

• We investeren in meer zwemcapaciteit met onder andere een vijftigmeterbad.
  • We zorgen ervoor dat elke Leuvenaar betaalbaar kan zwemmen in openlucht.
  • We investeren in nieuwe sporthallen zodat elke deelgemeente voldoende toegankelijke zalen heeft. Zalen met ruime openingsuren zijn cruciaal om jong en oud samen te laten sporten.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Verlaag de drempels naar cultuur

• We investeren meer in cultuur en kunst op mensenmaat: laagdrempelig, betaalbaar.
  • Als het in Londen kan, dan bij ons ook: we maken de Leuvense musea permanent gratis toegankelijk voor de Leuvenaars.
  • We maken het aanbod binnen het sociaal luik van de UIT-pas zo breed en betaalbaar mogelijk.
  • Een jongerenpas die automatisch wordt toegekend aan alle Leuvense jongeren en hen korting geeft op sport en cultuur. Er mag geen financiële drempel tussen jongeren en sport en spel staan.
  • We plooien de programmatie in onze cultuurhuizen open om alle lagen van de samenleving aan te spreken. We werven programmatoren met een diverse achtergrond aan zodat alle inwoners van de stad een breed cultuuraanbod krijgen waarin ze zich kunnen herkennen.
  • We brengen kunst en cultuur op school, niet als uitstapje, maar als een volwaardig deel van het lessenpakket met aandacht voor de culturele diversiteit. Daarbij zetten we professionele kunstenaars en kunstorganisaties in. We laten alle kunstdisciplines aan bod komen.
  • We zetten kunstenaars met een grote wijkbetrokkenheid in om buurten creatief ‘in te vullen’. Er mag gerust kleur en creativiteit bijkomen, zeker in de deelgemeenten. Dat doen we in overleg en samenwerking met de bewoners.
  • We bouwen de loketfunctie van het Uitbureau verder uit, zodat ook mensen zonder digitale skills eenvoudig tickets kunnen kopen.

Meer achtergrondinformatie

Vijf. Voldoende middelen voor het rijke verenigingsleven

• We werken niet alleen projectmatig, maar geven verenigingen het vertrouwen om ook op langere termijn hun werking uit te bouwen.
  • We investeren in infrastructuur die we aan democratische prijzen ter beschikking kunnen stellen van de vele Leuvense verenigingen.

Meer achtergrondinformatie

Zes. Een bibliotheek in elke deelgemeente

• We zorgen voor een bibliotheek in elke deelgemeente.
  • We verlagen de drempels naar bibliotheken voor jongeren, voor senioren, voor mensen met een beperking, voor nieuwkomers, voor laaggeletterden, voor digibeten.
  • We zetten in op een boekencollectie die cultureel divers is. Met de hedendaagse middelen moet het mogelijk zijn een bredere waaier aan te bieden.