Solidariteitsavond voor slachtoffers aardbevingen Turkije en Syrië

Op zaterdag 8 april 2023 organiseerde PVDA Leuven een inzamelactie in GC De Bosstraat in Wilsele om solidariteit te tonen met de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië. Op 6 februari 2023 werden namelijk gebieden in Turkije en Syrië getroffen door een zware aardbeving. Twee maanden na de ramp hebben veel mensen nog steeds medische hulp en zorg nodig.

“Het geld dat we ophalen met deze avond gaat integraal naar de zorginfrastructuren van Dokters van de Wereld, dat ook deel uitmaakt van het Consortium 12-12” vertelt Wout Lootens, organisator van het evenement. “Dokters van de Wereld is een organisatie die actief is op het terrein, op plaatsen waar hulp nodig is. Ze verlenen de eerste noodhulp, maar blijven de inwoners ook nog maanden na de ramp medisch en psychologisch ondersteunen, dat is belangrijk”.

Het was een avond vol samenhorigheid waarbij zo'n 100 aanwezigen samen aten van een lekker buffet en steun betuigden. De avond werd verzorgd door een team van vrijwilligers. “Het was een geweldige avond vol lekker eten en solidariteit, waar ook veel jongeren aan hebben meegeholpen. We vinden het namelijk belangrijk om steun te betuigen met de slachtoffers van natuurrampen” vertelt Arno Leyssens van Redfox, de jongerenbeweging van de PVDA.

"We zien dat 2 maanden na de ramp mensen nog steeds onder de indruk zijn van wat er is gebeurd. Ze hebben medische hulp nodig, maar zeker ook psychologische hulp," getuigt Dana De Cock, medewerkster bij Geneeskunde voor het Volk en in februari zelf op solidariteitsbezoek in Turkije na de aardbevingen. "We hebben toen zelf ook naschokken gevoeld. Dat was voor ons al eng, maar voor de mensen die er wonen is elke naschok een nieuwe psychologische wonde".

Wie de campagne nog wil steunen, kan PVDA Leuven binnenkort vinden op markten en in de wijken, waar ze soep zullen verkopen. “Soep deelden we al eerder uit aan mensen getroffen door de overstromingen in de regio van Verviers, maar we willen even solidair zijn met andere landen” besluit Wout Lootens.