PVDA Leuven trapt campagne af:

PVDA Leuven trapt campagne af: "we willen verder doorbreken in Leuven met 3 verkozenen"

29 augustus 2024

Op zondag 18 augustus verzamelden 150 Leuvenaars in Hal 5 voor de officiële aftrap van de lokale verkiezingscampagne van PVDA Leuven. Onder het genot van een Palestijns buffet, een drankje en een muzikaal intermezzo van A3AAN, werden de speerpunten voor de komende gemeenteraadsverkiezingen onthuld en konden aanwezigen de topkandidaten ontmoeten. PVDA Leuven maakte ook de ambitie voor komende gemeenteraadsverkiezingen bekend: “We willen verder doorbreken met een ijzersterke top 3. Hoe groter wij worden, hoe meer de kiezer Ridouani dwingt om naar ons te kijken en niet naar CD&V," klonk het bij lijsttrekker Anton Nilis.

Nilis legde de nadruk op betaalbaar wonen, het belangrijkste speerpunt van de partij. "Ik woon hier graag, maar wonen in Leuven wordt een privilege. De stad is niet meer betaalbaar voor iedereen," stelde hij vast. "Leuven won vorig jaar de prijs voor duurste centrumstad op vlak van wonen en dat is geen compliment", aldus Nilis. PVDA Leuven wil bij nieuwe grote bouwprojecten minimaal 1/3 van de woningen betaalbaar en 1/3 sociaal maken, huurprijzen begrenzen en vraagt dat de stad zelf meer betaalbare woningen bouwt.

Anaïs Stals, voorzitter van PVDA Leuven en nummer twee op de lijst, en Jan Thys van den Audenaerde, student biochemie en nummer drie op de lijst, benadrukten het belang van een ambitieus en sociaal klimaatbeleid. "Het stadsbestuur spreekt wel over de ambitie voor een klimaatneutrale stad, maar in de praktijk gebeurt er te weinig", klonk het. De partij wil van de renovatieplicht een renovatierecht maken en gratis openbaar vervoer in de stad, naar het voorbeeld van succesvolle initiatieven in steden als Montpellier en Luxemburg. "Zo geven we mensen een écht alternatief voor de auto”.

Daarnaast hecht de partij veel belang aan de strijd tegen armoede en een stad op mensenmaat, met eerlijke belastingen en een stop op de privatisering van de stadsdiensten. "Wij willen een sterke schouderstaks, net zoals in Zelzate waar we besturen, waarbij grote bedrijven in Leuven zoals KBC en AB Inbev meer bijdragen om de belastingdruk voor inwoners en kleine zelfstandigen te verlagen. Daarnaast willen we dat de stad meer taken zelf uitvoert in plaats van uit te besteden aan private bedrijven," besloot Nilis.