Meer en latere bussen naar Wijgmaal

“Donderdagavond, ik ga naar een concert van mijn favoriete band in het Depot in Leuven centrum. Helaas kan ik niet hele concert uithoren. Ik moet mijn bus halen.” Het is één van de vele verhalen die we te horen kregen toen onze lokale basisgroep de boer op trok met onze petitie voor voor meer en latere bussen naar Wijgmaal. Meer dan 10% van de inwoners van Wijgmaal tekenden de petitie reeds.

Wijgmaal is een wat aparte deelgemeente van Leuven: het ligt veel verder verwijderd dan de andere deelgemeentes. Een groot deel van het sociaal en dagelijks leven van Wijgmalenaren speelt zich af in Leuven. Voor een culturele activiteit, werk, of om te gaan winkelen moeten de Wijgmalenaren zich verplaatsen buiten hun deelgemeente. Daarom zijn veel bewoners afhankelijk van het openbaar vervoer. Maar voor heel wat mensen die sociale activiteiten in Leuven hebben tijdens de week of zondagavond (toneel, vergaderingen, cinemabezoeken, lezingen, werk, enzovoorts) komt de laatste bus of trein te vroeg. “Ik heb een auto moeten kopen, niet omdat ik echt wou, maar ik raakte anders niet thuis als ik de avonddienst had op mijn werk. Er rijden geen bussen meer na 23 uur tijdens de weekdagen en op zondag”, vertelde een andere Wijgmalenaar ons.

Alternatieven mogelijk

Om daar een oplossing voor te bieden stelt de PVDA  om bus 5 een extra ronde te laten rijden om 23u24 en bus 630 een laatste keer te laten rijden om 00u17. Op zondag stellen we voor om bus 630 volgens de regeling van zaterdag te laten rijden. Dat is sociaal, ecologisch en ook mogelijk. Sociaal, omdat het de mobiliteit van de mensen in Wijgmaal kan bevorderen, in eerste instantie voor mensen zonder eigen wagen en mensen met een verhoogd risico op mobiliteitsarmoede. Ecologisch, want wanneer je de auto uit de stad wilt weren moet je in eerste instantie zorgen voor alternatieven. Dag het mogelijk is bewezen de inwoners van de Huttelaan en de Boskant die met hun petitie afgedwongen dat De Lijn hen opnieuw bedient.

Petitie

Op 27 mei 2019 gaven wij de petitie af op de gemeenteraad en kwam Line De Witte, ons gemeenteraadslid, tussen om de eis van de Wijgmalenaren op tafel te leggen. Het stadsbestuur liet weten dat eind 2020 een nieuw stadsnet zal worden opgestart dat mogelijks uitzicht zou bieden op bediening van Wijgmaal tot middernacht tijdens de week. De bediening op zondag verbeteren wordt echter niet als prioritair beschouwd. Verder stelt het stadsbestuur dat het vooral aan de Vlaamse regering is om meer te investeren in De Lijn.

Niet thuis of op het werk raken

Voor zover het stadsbestuur zich verzet tegen de afbraak van het openbaar vervoer door de Vlaamse Regering, die hier inderdaad de grootste verantwoordelijkheid in draagt, zal ze in de PVDA uiteraard een bondgenoot vinden. Dat hoeft volgens ons echter niet te

Daarom zullen we ook verder actie ondernemen. Te beginnen op 2 februari wanneer we om de problematiek nog eens duidelijk te maken zullen liften van aan de Vaart in Leuven tot in Wijgmaal.

betekenen dat de gemeente ondertussen zelf niets kan doen om aan de noden van haar inwoners tegemoet te komen. Vandaag komt de stad al voor 65.000 euro per jaar tussen om de dienstregeling in de Spaanse Kroon te behouden. Die inspanning moet ook mogelijk zijn voor de 380 Wijgmalenaren die om een oplossing vragen. Mensen die vandaag, in een stad die klimaatneutraal wil worden, genoodzaakt zijn om de auto te nemen omdat ze anders niet thuis of op hun werk raken.