Dijledal laat bewoners letterlijk in de kou staan

We hebben afgesproken op het PVDA secretariaat in Kessel-Lo voor onze maandelijkse vergadering. Saskia legt haar handen op de verwarming “aah warmte, heerlijk”. Op het eerste gezicht een onschuldig gebaar, maar niets is minder waar. Saskia zit nu al een paar dagen zonder verwarming en heeft geen idee hoe lang het nog zal duren. Ze huurt een sociale woning aan de Vaartdijk in Wijgmaal.

Line: “Dit is niet de eerste keer dat we het hier over hebben. Vertel eens hoe het begon.”

Saskia: “Anderhalf jaar geleden, in december 2016 was er een gaslek in twee van de 28 woningen bij ons op de Vaartdijk. Eandis heeft die leidingen toen afgesloten en gewaarschuwd dat dit een ernstig probleem was, dat er meer aan de hand was en dat dit serieus moest worden aangepakt. Maar Dijledal heeft het toen niet serieus genomen. Die twee gezinnen hebben drie weken moeten wachten op bijkomende verwarming en warm water. Uiteindelijk heeft Dijledal hen aangesloten op gas van de onderburen.”

Line: “En daarmee was de kous niet af begrijp ik.”

Saskia: “In juni 2017 bleek dat het probleem was verergerd, twee extra woningen, waaronder de mijne, zaten nu ook met een gaslek. Ook onze meters werden afgesloten en we kregen tijdelijk een elektrische boiler. Zo’n elektrische boiler, dat verbruikt veel meer hé, da’s echt een dure grap. Voor mensen die al weinig geld hebben is dat echt niet ok. Uiteindelijk hebben ze ook onze woningen aangesloten op het gas van de onderburen.”

Line: “Dat zijn echt lapmiddelen. Kan Dijledal dat niet deftig aanpakken? Ze kregen toch al een waarschuwing van Eandis dat het probleem ernstig is.”

Saskia: “Inderdaad, het zijn echt lapmiddelen. Want een paar dagen geleden, eind maart was het weer zover, de gasgeur was terug. Je moet je dat indenken, wakker worden in zo’n gasgeur da’s echt verschieten. Mijn zoon Cedric stak binnen een aansteker aan en hij kreeg een hele steekvlam. Er zitten hier gezinnen met kinderen, je kan die toch niet in zo’n onzekerheid laten. Uiteindelijk hebben ze dus de gas voor iedereen afgesloten. 28 gezinnen, met baby’s tot 100-jarigen zitten nu zonder water en zonder verwarming. En het grootste probleem is dat we geen informatie krijgen over wat er gaat komen.”

Line: “Eigenlijk zou Dijledal de beste verhuurder moeten zijn die er is, sociale woningen zouden de voorbeeldwoningen moeten zijn. Dijledal zou als sociale huisvestingsmaatschappij het goede voorbeeld moeten geven en alle mensen deftig informeren. Het kan toch niet dat mensen zo lang op een sociale woning wachten en dan letterlijk in de kou staan als ze er eindelijk een hebbben.”

Saskia: “Weinig mensen durven klagen. De meeste mensen die hier wonen hebben echt heel lang moeten wachten op een sociale woning. Ze zijn nu zo blij dat ze er een hebben, dat ze schrik hebben er te worden uitgezet. Dat is eigenlijk echt een schande. De persoon die het meest heeft geklaagd heeft iets van info gekregen, maar ook zij kreeg weinig info. Die onzekerheid is echt moordend. Ik heb gehoord dat Dijledal overwoog om elektrische leidingen op het dak te leggen, maar daar is negatieve respons op gekomen. Van andere oplossingen weet ik nog niets.”

Saskia: “Eigenlijk is dat echt een schande, onze woningen zijn 17 jaar geleden gebouwd, dat is echt nog niet lang geleden. Ze hadden dat toch kunnen voorzien? Eandis gaf eind 2016 al een waarschuwing, maar in plaats van dat serieus te nemen is er geopteerd voor lapmiddelen. Door het zo te laten aanmodderen is het nu te laat. Ik denk dat we misschien zullen moeten verhuizen, maar er is nu al een tekort aan sociale woningen, dus dat wil zeggen dat andere mensen nog langer op de wachtlijst zullen staan.”

Line: “Dijledal moet nu meteen een alternatief voorzien voor de mensen in de Vaartdijk. Mensen in de kou laten zitten kan echt niet. De kwaliteit van alle sociale woningen moet gegarandeerd worden, onder andere door beter onderhoud. Als je woningen niet onderhoudt, verkrotten ze. Dat is niet enkel een sociale ramp, maar ook niet duurzaam. Zo worden sommige woningen die in de jaren ’60 zijn gebouwd nu al afgebroken.”

Wij eisen:

• Een onmiddellijk alternatief voor de mensen in de Vaartdijk.
  • Duidelijke informatie van Dijledal naar al haar bewoners toe op elk moment. Met een centraal infopunt zoals in Wenen bestaat.
  • Kwalitatieve sociale woningen. Door het gebruik van deftig materiaal als ze worden gebouwd, maar zeker ook door voldoende onderhoud. Woningen goed onderhouden zorgt ervoor dat ze langer mee kunnen.