PVDA lanceert campagne voor meer fietsenparkings in Leuven.

De PVDA en haar jongerenbeweging COMAC, voeren in Leuven actie voor meer fietsenparkings. Ze doen dat met de slogan “Tobback blijf van mijn fiets af” en delen 500 fietsstickers uit met die boodschap. Het probleem stelt zich voornamelijk aan de stationsbuurt. Volgens de cijfers van de
NMBS stappen er per weekdag gemiddeld 11.000 fietsende pendelaars op in Leuven. Stad Leuven wil het aantal fietsenstallingen naar eigen zeggen in 2018 optrekken tot 9000. “Tijdens piekuren zijn er veel te weinig plaatsen. Vooral aan de Leuvense kant van het station moet er een directe oplossing komen. Niet binnen twee jaar, maar vandaag.” stelt Line De Witte van PVDA Leuven, “Het is een
schande dat stad Leuven zo’n heksenjacht organiseert op mensen die hun fiets verkeerd stallen. Ze straft de fietsende Leuvenaar voor fouten die het bestuur zelf maakt.”

“Fietsen moet worden aangemoedigd, net als het nemen van de trein” vindt Line De Witte nog, “onder het station zijn 700 autoparkings. Op één autoparkeerplaats passen 20 fietsen als je ze boven elkaar plaatst zoals in Utrecht. Wij vinden dat de stad op zeer korte termijn 100 autoplaatsen zou moeten vervangen door gratis fietsenparkings, zo zijn er meteen 2000 extra plaatsen voor fietsen”.
De partij vindt het absurd dat het nu interessanter wordt gemaakt om met de auto tot aan het station te rijden dan met de fiets. “Als je met de auto in de ondergrondse parking parkeert, ben je meteen aan de sporen. Met de fiets is dat heel wat minder evident.” aldus De Witte.

Daarom vinden PVDA en COMAC dat stad Leuven onmiddellijk moet stoppen met wat zij een “heksenjacht op fietsers” noemen. “Stad Leuven steekt nu veel werk en tijd in het bestraffen van mensen die hun fiets verkeerd stallen” legt De Witte uit “ze deelt GAS-boetes uit, plaatst illegale
verkeersborden, laat de politie opdraven om fietsen weg te halen. Als de eigenaars die fietsen komen ophalen, moeten ze een boete betalen. Het stadsbestuur pakt de symptomen aan van een slecht fietsbeleid en zou beter veel meer fietsenstallingen bouwen zoals dat in andere steden al lang gebeurt.”

COMAC lanceerde een petitie tegen het fietsbeleid in Leuven. “Die is nu al 400 keer getekend en de campagne is nog maar net begonnen” vertelt De Witte. Ook de fietsstickers met “Tobback blijf van mijn fiets af” gaan als zoete broodjes de deur uit.

Perscontact: Line De Witte (0499/342909)