Geen Bruul.Bis-parking in onze stad

Wij zijn tegen het bouwen van een nieuwe, dure parking in de Brouwersstraat, want zo’n megaparking is onnodig, asociaal en onecologisch.

Onnodig:

Parking Vaartkom staat elke dag voor 75% leeg. 750 lege plaatsen op 800 m van waar de stad de nieuwe parking wil bouwen. Er wordt een shuttlebus ingezet om bezoekers vandaar naar het centrum te brengen. Waarom dan de Vaartparking niet ten volle benutten? Op de meest drukke momenten, zijn er 1000 lege parkeerplaatsen over in onze rand- en centrumparkings. Op gewone dagen 2000 tot 3000. Niet verwonderlijk: Leuven telt meer bezoekersparkeerplaatsen dan Gent, een stad die drie keer zo groot is.

Asociaal:

De stad wil minstens 25 miljoen euro uitgeven voor deze parking, geld dat niet kan ingezet worden voor prioriteiten als betaalbaar wonen. Het is niet zeker dat de bewonersplaatsen die nu in de parking van Interleuven zijn, worden behouden. De parking zal voornamelijk een bezoekersparking zijn. Er moet op de eerste plaats gezocht worden naar voldoende betaalbare plaatsen in de buurt voor de bewoners. De leefbaarheid van de woonbuurt zal nog meer onder druk komen. Er is nu al zoveel verkeer in de Brouwersstraat, dat zal enkel toenemen.

Onecologisch:

Een centrumparking haalt nog steeds auto’s van buiten de stad binnen, voor vele decennia. Om de parking te bouwen, moet een gebouw worden afgebroken dat er nog maar 40 jaar staat. De parking komt toch nog gedeeltelijk onder het park. Een park midden in de uitstoot van een parkeergarage.