AB InBev speelt met de gezondheid van haar werknemers

De coronacrisis beheerst het nieuws: gezondheid is dé prioriteit. De mensen in de gezondheidssector werken keihard om zo veel mogelijk levens te redden. Transport, voeding, kuisen... tal van sectoren draaien op volle toeren zodat we ons geen zorgen moeten maken over voedsel of andere levensnoodzakelijke zaken.

Mario Franssen en Wout Lootens doen verslag van zorgen bij AB InBev: meer werknemers melden zich ziek. De vakbonden zetten er het management onder druk om ook hier de productie stop te zetten om te kunnen voldoen aan het gebod om afstand te houden tot elkaar.

recente actie aan de poort van AB Inbev

Het is cruciaal dat alle mensen zoveel mogelijk thuis blijven en afstand kunnen nemen om de verspreiding van corona zoveel mogelijk te verminderen. AB Inbev denkt daar anders over. Het management besliste dat het bedrijf gewoon zal blijven doordraaien, ook al werken meer dan 100 mensen samen en is social distancing totaal onmogelijk: voldoende afstand houden tussen mensen om overdracht van het coronavirus tegen te gaan. Overal in het land geldt een samenscholingsverbod, maar de werknemers van AB Inbev moeten wel blijven werken. "De winsten komen voor op onze gezondheid” zeggen verschillende werknemers ons.

Mensenlevens redden

Vandaag zet AB InBev de gezondheid en levens van haar werknemers op het spel en veegt ze de richtlijnen van de overheid over social disctancing aan haar voeten. Het management beweert de nodige maatregelen te nemen, maar ten opzichte van maandag is er nog niets veranderd. En het is natuurlijk de vraag of het met zoveel werknemers in een ruimte mogelijk is om voldoende afstand van elkaar te houden.

Het is vandaag in de bedrijven dat de meeste mensen samen komen, samen werken, en zich op kleine ruimtes uit de naad werken. Voor de gezondheid van de werknemers en de hele bevolking, moet de niet-prioritaire productie worden stilgelegd. Verder zouden de beschermingsmiddelen (maskers, desinfecterende middelen...) die nu worden gebruikt door deze bedrijven, eigenlijk naar de gezondheidssector moeten gaan om de gezondheidswerkers te beschermen die slachtoffers verzorgen. De fabriek sluiten kan mensenlevens redden. De enige reden dat dit nog niet gebeurd is de winsthonger van de patroons zoals de families Van Damme, De Spoelberch en de Mévius, grootaandeelhouders van AB InBev die zelf veilig in hun kastelen zitten om elk risico op besmetting te vermijden.

Verandering afdwingen

Het zal dan ook noodzakelijk zijn dat de werkende mensen in het land zich laten horen. Alleen zo kunnen we onze gezondheid beschermen. Net als in Italië waar de werkmensen verschillende fabrieken hebben doen sluiten (https://tinyurl.com/vjqhv6s), en zoals het ook bij Volvo, Audi, CNH, Daf Trucks, Decathlon, Brico, Bombardier, Nexans, Leonidas, Neuhaus, Sonaca, Arcelor Mittal (Gent), Prayon.... is gebeurd. Ook Schoenen Torfs besliste onder druk van zijn personeel en de klanten om deze week te sluiten.

Bij AB InBev melden zich steeds meer werknemers ziek en de vakbonden blijven het management onder druk zetten om de productie stop te zetten en ze hebben meer dan gelijk. Met de PVDA ondersteunen we deze acties van de werknemers.

Samengevat komt het hier op neer:

👉 Leg alle niet-noodzakelijke productie tijdelijk stil

👉 Onder steun de vrouwen en mannen in de zorg, voedseldistributie en schoonmaak.

👉 Geef coronaziekteverlof aan ouders die voor hun kinderen moeten zorgen

👉 Garandeer gezinsinkomen door extra bijleg voor wie ziek of technisch werkloos wordt

👉 Schort hypotheekaflossing huizen op voor wie getroffen wordt