100 boze Leuvenaars Gooien Energiefactuur in het Vuur

Op het Martelarenplein in Leuven kwamen vrijdagavond een 100-tal mensen samen om te protesteren tegen de hoge energieprijzen. Het ging om Vrijdag Colèredag een actie van de PVDA in verschillende steden van het land. Doel is druk zetten op de regering met betrekking tot de energiemaatregelen.

Na enkele pakkende getuigenissen sprak PVDA-gemeenteraadslid Line De Witte de actievoerders toe met een heldere boodschap: “We accepteren het niet meer: de zotte energierekeningen, moeten kiezen tussen verwarmen of huur betalen, dat politici met een loon van 10.000 zeggen dat we maar een trui extra moeten aantrekken, terwijl energiemultinationals slapend rijk worden.”

Volgens de PVDA zijn er wel degelijk oplossingen om de rekeningen te verlagen. De linkse partij stelt voor om de prijzen te verlagen en te blokkeren op hetzelfde niveau als in Frankrijk. “Als het daar kan, waarom hier dan niet?”, vraagt Line De Witte zich af. “Dat moet betaald worden met de overwinsten van Engie. De regering heeft nu door onze druk een overwinstbelasting ingevoerd. Maar die levert maar 1 miljard op, op een overwinst van 9 miljard. Dat zijn peanuts. Stroom die gemaakt wordt voor zo’n 35 euro per megawattuur wordt verkocht aan 200 à 300 euro per megawattuur. Engie wordt slapend rijk, de werkende klasse verarmt,” vervolgt De Witte.

Verder vindt de linkse partij dat de energiesector moet genationaliseerd worden.  “Toen de energiesector geliberaliseerd werd, beloofden ze ons dat energie goedkoper zou worden. Niets is minder waar gebleken. Energie is een te belangrijk goed om het aan de markt en de multinationals over te laten,” klinkt het bij De Witte.

Als apotheose van de avond gooiden de aanwezigen allemaal samen hun veel te dure energiefactuur in het vuur met de boodschap. Tijdens dat ritueel weerklonk over het Martelarenplein de slogan: ‘De prijzen moeten dalen, en Engie moet betalen’.