Nieuws - PVDA Leuven

PVDA wijst op oorzaak dakloosheid: “Wooncrisis ligt aan de basis”

Geschreven door Admin | 29 augustus 2024

Het aantal dak en thuislozen in Leuven is gestegen ten opzichte van 2020. “Voor ons ligt de wooncrisis aan de basis van dit probleem.” stelt Anton Nilis, Leuvens lijsttrekker voor PVDA bij de gemeenteraadsverkiezingen, “Als we die niet aanpakken doen we enkel aan symptoombestrijding.” De stad moet volgens PVDA veel strenger zijn tegen projectontwikkelaars: “Zij bouwen de stad vol met peperdure woningen, de stad dwingt veel te weinig betaalbare woningen af” aldus Nilis.

In Leuven zijn 476 mensen dak- of thuisloos, waarvan 107 kinderen. Dat is zelfs een lichte stijging ten opzichte van 2020. “Het stadsbestuur is er in vier jaar tijd niet in geslaagd het aantal dak- en thuislozen te verminderen. Ondanks mooie plannen en beloftes.” stelt Nilis. “Er zijn een aantal projecten voor betaalbaar wonen gestart zoals CLT en starterswoningen, maar dit zijn druppels op een hete plaat.” De PVDA wil dat de stad betaalbare woningen afdwingt in elk nieuw bouwproject van projectontwikkelaars: “op dit moment mogen die projectontwikkelaars bouwen wat ze willen. De stad kan veel harder op tafel kloppen. Wij willen dat het bestuur 2/3 betaalbare woningen in elk groot project onderhandelt. Met nieuwe woningen van 700.000 euro zijn we niets.”

Ook het aantal sociale woningen is voor de PVDA niet ambitieus genoeg. “Tussen 2018 en 2022 steeg het aantal sociale woningen netto slechts met 27. Er kwamen wel sociale woningen bij, maar bijna evenveel kwamen leeg te staan. Ondertussen staan er bijna 7000 mensen op de wachtlijst voor een sociale woning.” Het stadsbestuur wil in 2026 aan 8,5% sociale woningen zitten. “dat is het minimum dat verplicht wordt door Vlaanderen. Een stad als Leuven zou echt veel beter moeten doen.”

Ten slotte vindt de PVDA ook dat het bestuur zelf het goede voorbeeld moet geven. “Aan de kop van Kessel-Lo verhuurt het stadsbestuur een woning aan Wiske en haar gezin. Door de plannen van de stad, zal Wiske die woning in mei moeten verlaten, zonder dat het stadsbestuur een alternatief voorziet. Zo dreigen nieuwe gezinnen dak- en thuisloos te worden. Dit kan echt niet.’ Besluit Nilis.