Met 100 enthousiaste medewerkers ging de Leuvense PVDA dit weekend de laatste twee weken voor de verkiezingen in. “Wij willen verder doorbreken in Leuven. En dat is ook nodig. Wij zijn de enige partij die echt een antwoord heeft op de wooncrisis. Wij zetten de noden van de Leuvenaars altijd voor op het imago en prestige. Wij willen dat Leuven een stad wordt op mensenmaat” aldus Anton Nilis, lijsttrekker voor PVDA op 13 oktober.
“Projectontwikkelaars bouwen onze stad vol met peperdure woningen, en het stadsbestuur laat hen begaan.” stelt Anton Nilis. “3300 nieuwe woningen in 5 jaar tijd. 90% daarvan is onbetaalbaar. Maar 90% van de Leuvenaars is toch niet superrijk?” Nilis verwijst daarmee naar de Leuvense woonnorm die de partij voorstelt, waarmee projectontwikkelaars verplicht zouden worden een derde betaalbare en een derde sociale woningen te bouwen in elk nieuw bouwproject. “Een eis die andere partijen, in light versie, van ons beginnen overnemen trouwens. Maar ze hebben het 6 jaar lang niet gedaan, dus de enige manier om ervoor te zorgen dat het niet bij verkiezingspraatjes blijft, is een grote PVDA na 13 oktober.”
Ook Anaïs Stals en Jan Thys van den Audenaerde, de nummers 2 en 3 op de lijst komen aan bod op de meeting. Stals is voorzitter van de PVDA en bereidt achter de schermen mee de gemeenteraad voor: “Daar komen we al eens wat tegen. Deze week nog, een nieuw project van 130 woningen door een projectontwikkelaar. Nul sociale woningen en 10 woningen die een beetje onder de marktprijs liggen. Opnieuw 90% onbetaalbare woningen. Leuven wordt volgebouwd en niet met de woningen die we nodig hebben.” Stals moeder is een alleenstaande arbeidster met twee kinderen. Zij kent de moeilijkheden van de veel te dure woningmarkt als geen ander.
Jan Thys van den Audenaerde is 21 jaar en voorzitter van studentenbeweging Comac. Hij pleitte vurig voor gratis openbaar vervoer. “Gratis openbaar vervoer zou ongeveer 3,5 miljoen euro per jaar kosten. Als je weet dat de stad van plan is om meer dan 30 miljoen euro te betalen voor de nieuwe buurlparking bis, zie je dat het over keuzes gaat.” aldus Vanden Audenaerde. Volgens hem is die nieuwe bezoekersparking onnodig en asociaal: “ Een dure, asociale parking die meer bezoekers de stad in loodst, een parking waardoor bomen in park de bruul zouden sneuvelen. Een parking drie lagen onder de grond in overstromingsgevoelig gebied. Hoe kan het dat Groen daarin mee stapt?” Met het geld van die parking kan 10 jaar gratis openbaar vervoer worden georganiseerd. “Met randparkings en gratis openbaar vervoer is Leuven bereikbaar voor bezoekers.”