Nieuws - PVDA Leuven

PVDA Leuven vraagt oplossing voor bewoners aan de Kop van Kessel-Lo

Geschreven door Admin | 29 augustus 2024

Afgelopen vrijdag hield PVDA Leuven actie aan de Kop van Kessel-Lo om te eisen dat het stadsbestuur een oplossing voorziet voor de bewoners aldaar. "De situatie aan de Kop van Kessel-Lo is geen geïsoleerd geval, maar eerder een symbool van het falende woonbeleid, zowel op Vlaams als lokaal niveau," zegt Anton Nilis, lokale lijsttrekker van PVDA voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober.

"De bewoners van Kop Van Kessel-Lo staan ondertussen symbool voor de vele Leuvenaars en Vlamingen die de gevolgen dragen van ontoereikend woonbeleid. In 2017 kregen de bewoners daar te horen dat hun woningen zouden worden afgebroken, met de belofte van een oplossing door toenmalig schepen Carl Devlies. Echter, van deze belofte schoot in 2021 niets meer over”, vertelt Nilis.

Een van die bewoners is Wiske, die al haar hele leven in Leuven woont en de laatste 20 jaar in een huurwoning van de Stad Leuven in Kop Van Kessel-Lo verblijft. "Wiske en haar medebewoners worden aan hun lot overgelaten", aldus Nilis. "Ondanks vele inspanningen, waaronder het inschrijven op de wachtlijst voor een sociale woning en het bezoeken van meer dan 50 huizen op de privémarkt, hebben nog steeds niet alle bewoners een geschikte oplossing gevonden. Wij eisen daarom dat het stadsbestuur een oplossing voorziet voor de bewoners. In het geval van Wiske is het nog frappanter: want de stad is zélf huisbaas," voegt Nilis toe. "De bewoners zitten ondertussen in een bouwwerf, de situatie wordt nog onleefbaarder, want vlak naast hen worden huizen afgebroken. Dit is mensonwaardig."

Nilis wijst eveneens op het grotere probleem: "Mensen vinden het steeds moeilijker om betaalbare huisvesting te vinden, terwijl duizenden gezinnen op de wachtlijst staan voor sociale woningen. Het is tijd voor zowel Vlaanderen als de stad om haar verantwoordelijkheid te nemen. Wij eisen daarom in elk groot bouwproject minstens ⅓ sociale woningen en ⅓ betaalbare woningen, evenals het verhogen van investeringen in sociale huisvesting. Het is tijd om beloftes na te komen en concrete oplossingen te bieden voor de wooncrisis in Leuven", besluit Nilis.