Nieuws - PVDA Leuven

PVDA Leuven scherp na aanval stadsbestuur

Geschreven door PVDA Leuven | 23 september 2024

"In plaats van kritiek te geven op oppositiepartijen zou de meerderheid beter luisteren naar de sociale huurders en zorgen dat ze allemaal in een veilige en kwaliteitsvolle woning kunnen wonen”. Anton Nilis, lijsttrekker voor PVDA in Leuven, reageert fors op de uitspraken van Dijledalbestuurders Magda Aelvoet (Groen) en Christophe Stockman (Vooruit), die hem betichten van leugens. De aanleiding daarvan was dat  Nilis recent de problemen van schimmel en vocht aan in 12 sociale woningen aankaartte. Het stadsbestuur pareerde de kritiek van PVDA door het probleem te minimaliseren en te beweren dat er in Leuven slechts een tiental sociale woningen kampen met schimmelproblemen. Volgens de PVDA is dat pure bluf. "Als je een beetje met sociale huurders in Leuven spreekt weet je dat er in veel meer sociale woningen problemen zijn met kwaliteit en schimmel", zegt Nilis. “Dat bleek ook op de signaaldag over woonbrede noden van welzijnsorganisatie De Ruimtevaart, waar Dijledal stevige kritiek kreeg omwille van kwaliteitsproblemen in meerdere woningen”.

Als reactie op de kritiek van de PVDA organiseerde Dijledal en het stadsbestuur een rondleiding in 20 nieuwe sociale woningen op de Hertogensite. "Het borstgeklop van de meerderheid over die 20 sociale woningen is echt niet op zijn plaats", aldus Nilis "De Hertogensite is net een voorbeeld van hoe Leuven tekortschiet op vlak van betaalbaar wonen. Projectontwikkelaar Resiterra bouwt op de Hertogensite 540 woningen. Oorspronkelijk sprak het stadsbestuur nog van 45 sociale woningen, maar nu wordt enkel over de 20 sociale woningen gesproken die deze week werden opgeleverd. 20 sociale woningen en 520 onbetaalbare woningen, dat is toch geen cijfer om trots op te zijn?” PVDA stelt zelf een Leuvense Woonnorm voor: projectontwikkelaars zouden dan in een nieuw groot project een derde betaalbare en een derde sociale woningen moeten voorzien, “concreet zou dat 180 sociale en 180 betaalbare woningen betekenen op de Hertogensite. Daarmee maak je een verschil, niet met de 20 sociale woningen die er nu komen.”

Daarnaast communiceert Dijledal over 625 nieuwe of gerenoveerde sociale woningen de voorbije bestuursperiode. Ook dit is volgens de PVDA een misleidend cijfer. "Tegenover het begin van de bestuursperiode wonen er in Leuven 335 extra gezinnen extra in een sociale woning. Aan dat tempo is de wachtlijst van bijna 7000 gezinnen weggewerkt binnen 101 jaar", zegt Nilis. Het stadsbestuur heeft als ambitie om tegen 2026 618 extra sociale woningen te creëren, daartoe wordt ze door Vlaanderen verplicht. Maar alle experts zeggen dat het betwijfelbaar is of ze dat ook echt gaan halen. Ook journalist Luc Vanheerentals bevestigt dat in zijn recente boek en studie over Leuven.

"Met de PVDA hebben we de voorbije jaren steeds de woonproblematiek in Leuven op de agenda gezet", zegt Nilis. "En we zullen op diezelfde nagel blijven kloppen", vervolgt hij. "Daarom geloof ik ook dat een sterke PVDA nodig is. Om het beleid in Leuven écht naar links te trekken. En om te blijven luisteren naar mensen en hun problemen serieus te nemen." Ten slotte reikt Nilis de hand. “Als Vooruit en Groen echt de klik willen maken en alles op alles willen zetten om Leuven écht betaalbaar te maken, dan gaan we graag samen aan de slag."