PVDA Leuven wil loonplafond voor politici

Leuvens burgemeester Tobback krijgt een maandelijks pensioen van 6200 euro bruto bovenop zijn riante jaarloon voor 123.000 euro als burgemeester. “Alle traditionele partijen zijn in hetzelfde bedje ziek. Al acht maanden vragen wij dat er transparantie komt over de mandaten en de vergoedingen die politici krijgen, en er vallen steeds nieuwe lijken uit de kast” zegt Line De Witte, voorzitter van PVDA in Leuven.

"Politiek moet een engagement zijn" stelt Line De Witte. De PVDA wil dat er een plafond komt voor het totaal van alle private en publieke inkomens van een mandataris. Parlementsleden en burgemeester zouden niet meer mogen verdienen dan twee maal het mediaaninkomen, Tobback zit daar ver boven.

De PVDA voerde eerder al actie in Leuven voor de bekendmaking van alle mandaten en vergoedingen die het schepencollege ontvangt. “Louis Tobback heeft bovenop zijn burgemeesterloon zeven andere bezoldigde mandaten. In februari beloofde hij de vergoedingen daarvoor bekend te maken, maar dat is nog steeds niet officieel gebeurd.” De burgemeester maakte na de actie van PVDA bekend dat hij op dit moment enkel de officiële zitpenningen ontvangt voor de mandaten die hij bekleedt, voordien zou dat echter veel meer geweest zijn. “Hoe hoog die bedragen precies lagen is echter niet bekend, de verklaringen van de burgemeester spuien vooral mist. Elke vraag over de hoogte van de vergoedingen wordt door de burgemeester weggezet als populisme. Dat is echter al te gemakkelijk. In tijden waarin wordt bespaard op kap van de gewone mensen, is dit soort zelfverrijking echt ongepast.” Besluit De Witte.