Verhuizen, met hulp van actieve PVDA'ers

Een Leuvens gezin met vier kinderen moest verhuizen van een krappe studentenkamer naar een ruimere woonst. De "corona"sluiting van een gemeentedienst gooide echter roet in het eten. Actieve PVDA'ers staken de handen uit de mouwen. Een heeft met zijn camionette de verhuis geregeld. Een mooie getuigenis van spontaan hulpbetoon en solidariteit.

Pieterjan bij de verhuiswagen

PVDA-leden Luk en Pieterjan hielpen een gezin met vier kinderen verhuizen van een studentenkamer naar een groot huis. “‘s Middags dacht ik nog: ik ga gezellig wat leden opbellen, vragen hoe het met hun gaat en of we ergens mee kunnen helpen. ‘s Avonds had ik een gezin met vier jonge kinderen helpen verhuizen van een studentenkamer naar een mooi huisje met vier slaapkamers en een tuin. De coronacrisis brengt ons op een manier ook dichter bij elkaar”, aldus Pieterjan. De verhuizing gebeurde met inachtneming van de geldende afstandsregels. In het busje zat alleen de chauffeur.

crisis brengt ons ook bij elkaar

De corona-crisis treft vooral de meest kwetsbaren. Het jonge gezin woonde al maanden op een studentenkamer. Hun geplande verhuis naar een betere woonst werd door de corona-maatregelen plots uitgesteld, maar dankzij de hulpvaardige PVDA-leden Luk en Pieterjan zijn ze toch kunnen verhuizen.

Vrijwilliger

Luk is één van de vele vrijwilligers die als “buddy” een gezin van anderstalige nieuwkomers helpt. Al maanden woonden ze met vier jonge kinderen op een studentenkamer. Luk is een fantastische buddy want na veel zoeken vond hij een betaalbare woning, binnen het budget, met vier slaapkamers en een tuin, hij regelde alles met het OCMW en regelde zelfs hulp voor de verhuis via de stadsdiensten. Tot… alle stadsdiensten moesten sluiten omwille van corona.

Net op het moment dat er wordt aangeraden om “in uw kot” te blijven, kon de verhuis van dit gezin niet doorgaan, want de stadsdienst die zou helpen met de verhuis werd gesloten.

PVDA-Leuven belt leden nu op

Helpen

Luk zat met de handen in het haar tot hij telefoon kreeg. “Dag Luk, Pieterjan hier van PVDA-Leuven. Wij vroegen ons af hoe het met jou gaat en of we ergens mee kunnen helpen?” PVDA-Leuven belt al haar leden op met deze vraag. Als geroepen, zo blijkt. Een paar uur later staat de camionette voor de deur en nog twee uur later is de verhuis al achter de rug.

Voor wie er nog aan twijfelt: solidariteit werkt beter dan concurrentie :)