Rood Fonske 2019

• SIMILES

• VAKBONDEN AB INBEV

Genomineerd voor Rood Fonske 2019

Uitreiking op de PVDA nieuwjaarsreceptie op zaterdag 8 februari 2020 in de Appeltuin, Weldadigheidsstraat 74 3000 Leuven.

Voorstelling van de 6 genomineerden voor het Rood Fonske 2019, een prijs die PVDA Vlaams-Brabant uitreikt aan een persoon of vereniging uit Vlaams-Brabant, arrondisement Leuven die zich het voorbije jaar verdienstelijk maakte voor de samenleving.

De jury bestaande uit Stijn Heuvelmans (ABVV BBTK Vlaams-Brabant), Bert Verhoogen (ABVV Horval Leuven), Wim Oris (Compagnie Tartaren vzw - sociaal-artistiek gezelschap), Frieda Geleyns (ACV Leuven), Wout Lootens (PVDA Leuven), Tine Van Rompuy (ACV Puls, initiatiefneemster Rood Fonske), Bram Deraedemaeker (RedFox), Bart Theys (ACV), Sander Claessens (Comac Leuven), Tania Souw (PVDA Hageland), Mieke Van Aarschot en Willy Verbeek (beweging net Herent en ACV Transcom) nomineerden 6 kanshebbers:

DE BEREKLAUW

Net als voorgaande jaren nam  De Bereklauw het afgelopen jaar  deel aan de kunstroute in het Leuvense, zo kreeg deze organisatie meer bekendheid. De Bereklauw, ook bekend als “The Ideas Factory”, is een leefgemeenschap die al dertig jaar bestaat. Diversiteit wordt daarbij ervaren als een goed op zich en historisch gezien is het net die diversiteit van de mensen die er woonden en wonen die de Bereklauw tot de unieke plaats maken. Zonder enige financiële steun van buitenaf is deze woongemeenschap een plek waar mensen die hun draai niet vinden in de snelle en dure maatschappij welkom zijn. De Bereklauwers zorgen voor betaalbaar leven door maximaal hergebruik. Ze bouwen, kleden, voeden en verwarmen zich met de overschotten van de consumerende maatschappij. Ze houden hun voetafdruk klein door zeer sober te leven.

RECHT OP MIGRATIE VZW

Het voorbije jaar waren er nooit meer vluchtelingen dan vandaag toch blijft Recht op migratie geloven in haar opdracht.

Recht op Migratie is een vzw die de verdediging opneemt van vluchtelingen, in het bijzonder van Mensen Zonder Papieren. Hiervoor richtte de vzw het Vluchtelingenhuis op gelegen op de Aarschotse steenweg in Wilsele-Putkapel. Via diverse kanalen ijveren we voor meer begrip en elementaire mensenrechten voor vluchtelingen.

Recht op Migratie wil inzichten en standpunten brengen via de nieuwsbrief, de website, de facebookpagina, persartikels, het spreken voor scholen en verenigingen, enz. De vzw organiseert via het Vluchtelingenhuis concrete opvang van vluchtelingen die elders niet geholpen worden. Het Vluchtelingenhuis staat symbool voor de aanpak van Recht op Migratie en verhoogt ons recht op spreken.

KAMPING KONTACT

Jonge Leuvenaars organiseerden van 10 juli tot 4 augustus een klimaatneutrale pop-upcamping op de grasveldjes aan de Philipssite in Leuven

Dat vakantie ook laagdrempelig, budgetvriendelijk en klimaatneutraal kan zijn is het kernidee achter Kamping Kontakt. Vzw ‘Kontakt’, dat speciaal werd opgericht door zeven jonge Leuvenaars Nele Verduyn, Ana Schultze, Jasmien Beullens, Ode Van Ussel, Jannes Hellemans, Danny Claes en Thomas Roosen

VRIJWILLIGERS VAN DE STELPLAATS

STELPLAATS is de tijdelijke invulling van de oude stelplaatsen van De Lijn. Je vindt hier een ondernemende keuken, een bar, een zeefdrukatelier, een polyvalente hal, een residentie- en presentatieplek voor beeldend kunstenaars, een nachtclub, een werking rond & met jonge vluchtelingen, een skatepark, repetitieruimtes voor muzikanten, een hout- en metaalbewerkingsatelier, een fietsenmaker en binnenkort ook een sportclub. STELPLAATS wil jongeren de (ruwe) ruimte bieden om projecten op te zetten met extra zuurstof en creativiteit. Samen transformeren we deze voormalige garage tot icoon van alles wat jong & Leuvens is. Laagdrempelig & toegankelijk, familiaal & divers, experimenteel & scherp van aard - STELPLAATS wil antwoorden formuleren op de uitdagingen of lacunes van onze stad.

SIMILES

De huidige Vlaamse regering wil besparen op hulp voor personen met psychische problemen toch blijft de burgerbeweging Similes overeind.
Similes is een vereniging van en voor familieleden en vrienden van personen met psychische problemen. Similes is een Vlaamse pluralistische familievereniging. De werking richt zich naar familieleden van personen met een psychische problematiek en naar iedereen die zich op één of andere manier betrokken voelt bij deze thematiek. De werking van Similes is gebaseerd op 4 pijlers: informatie, lotgenotencontact, vorming en ontspanning. De federatie Similes bestaat 35 jaar en is een vereniging die gerund wordt door familieleden voor familieleden. Het is een vrijwilligersorganisatie waar familieleden het voor het zeggen hebben.

VAKBONDEN AB INBEV

Doordat de onderhandelingen over eerlijke uitbetaling van de lonen en werkzekerheid muurvast zaten, startten de vakbonden een blokkade. AB Inbev beweerde bij de rechtbank dat er sprake was van geweld en kreeg daarom in eerste instantie gelijk. De vakbonden konden zich niet verweren want werden niet gehoord. Daar lieten ze het niet bij, ze gingen in beroep en wonnen!
De uitspraak is duidelijk: er was geen sprake van geweld, de vakbonden hebben het recht om actie te voeren. Dat is hun enige macht tegen een werkgever die geen duimbreed toegeeft aan hun rechtmatige eisen.

Stem

Wie verdient volgens jou het Rood Fonske? Het Rood Fonske is de prijs die PVDA Vlaams-Brabant uitreikt aan een persoon of vereniging uit arrondissement Leuven, die zich het voorbije jaar verdienstelijk maakte voor de samenleving.