Political prisoners in Palestine

Ahed Tamini is 17 jaar. Ahed woont op een uur rijden van de zee. Maar omwille van de Israëlische bezetting kan ze daar niet naar toe. De dag nadat Donald Trump Jeruzalem als hoofdstad van Israël erkende wordt haar 15 jarige neef in het hoofd geschoten met een rubberen kogel. Diezelfde dag komen soldaten van de Israëlische bezetter op de oprit van haar huis staan. Ahed geeft een van de soldaten een klap in het gezicht. Vier dagen later wordt ze 's nachts opgepakt. Ze riskeert vele jaren gevangenisstraf.

Het verhaal van Ahed staat symbool voor de dagelijkse realiteit van de bezetting die Palestijnse jongeren elke dag mee maken. Een bezetting die omwille van economische belangen en geopolitieke redenen in de feiten ook gesteund wordt door de EU en dus ook België. Momenteel zijn er 6200 politieke gevangenen in de Israëlische gevangen, daaronder ook Palestijnse parlementsleden en 300 kinderen. Deze kinderen ondergaan volgens het VN-comité voor de rechten van het kind verwaarlozing, foltering en seksueel misbruik.

Dinsdag 27 februari nodigt Comac Leuven Omar Barghouti (oprichter BDS) en Hanne Bosselaerts (PVDA) uit om het te hebben over politieke gevangenen in Palestina. We starten stipt om 20u in PSI 02.51 (Tiensestraat 102, Leuven). Achteraf is er een receptie voorzien.

Opgepast: Conferentie is in het Engels!

WANNEER
27 februari 2018 om 20u00 - 22u00
WAAR
PSI (Psychologisch Instituut) 02.51
Tiensestraat 102
Leuven 3000
Google map en route

Kom je?

Als je aanklikt ‘je mag mij mailen’ ‘je mag mij sms’en’ worden je gegevens opgenomen in de gegevensbank van de PVDA om je, volgens jouw interesses, op de hoogte te houden van publicaties en activiteiten van de PVDA. Je hebt het recht om deze gegevens op te vragen en te verbeteren. Richt je vraag naar PVDA, Lemonnierlaan 171, 1000 Brussel of pvda@pvda.be.

Schrijf als eerste een commentaar