Duurder, duurder, duurder. Zo kan je de plannen van het Leuvense bestuur (Vooruit, cd&v en Groen) het best samenvatten. Duurder wonen omdat ze de wooncrisis nog steeds niet ambitieus bestreiden. Duurder parkeren. Duurdere vuilzakken. Duurder containerpark. Duurdere bibliotheek. Duurdere deelfietsen. Duurdere studentenkoten... Het lijstje van wat burgemeester Ridouani en co duurder maken is eindeloos. En zo maken ze Leuven nog wat onbetaalbaarder voor de gewone Leuvenaar.
Uit de vorige verkiezingscampagne bleek dat een groot deel van de Leuvenaars wakker ligt van betaalbaar wonen. We bevroegen 1000 Leuvenaars voor de verkiezingen wat zij wilden in Leuven, en betaalbaar wonen kwam daar heel duidelijk naar voren. De huidige coalitie gaat fors besparen op wonen als we vergelijken met de vorige legislatuur. Voor de werkende Leuvenaar die geen financiële steun meekrijgt van de ouders is het heel moeilijk om in Leuven een huis te kunnen kopen. Daarnaast is huren in Leuven ook echt onbetaalbaar. We lezen in de meerjarenbegroting dat Leuven tegen 2030 320 budgethuurwoningen bouwen voor ‘Leuvenaars met bescheiden inkomen’. 320 betaalbare woningen voor een stad van meer dan 100.000 inwoners, dat is te weinig ambitieus. Die budgethuurwoningen die kosten dan ook gemiddeld €1050. Dat is voor veel Leuvenaars een heel hoog bedrag. Als we willen dat Leuven een stad is voor iedereen, dan moeten we die woningen echt betaalbaar verhuren. Zodat de technieker bij KuLeuven, de verpleger bij Gasthuisberg of de poetsvrouwen bij het stad hier ook kunnen blijven. Zo kan Leuven een stad blijven van iedereen. We vragen aan het stadsbestuur om de huurprijzen te blokkeren voor de huurders omdat de prijzen echt de pan in swingen.
We zien dat het stadsbestuur een “woonnorm light” gaat invoeren. Door jarenlang op dezelfde nagel te kloppen, via tussenkomsten in de gemeenteraad, via de strijd van de PVDA in de verkiezingen, maar ook via de ideeënstrijd in de media en via acties voor het gemeentehuis hebben we het thema echt op de agenda gezet. Onze eis om projectontwikkelaars te verplichten om quota op betaalbare en sociale woningen te zetten gaat er komen.. 40% van de woningen die tegen 2040 gebouwd worden zal betaalbaar of sociaal zijn. Dat is een overwinning van de PVDA. Als de PVDA niet was blijven hameren op dit thema hadden ze dat nooit doorgevoerd. Ons werd in de kiescampagne altijd gezegd dat ze dat niet konden afdwingen. We gaan er op toezien dat het stadsbestuur ook hun eigen woorden nakomt. En voor ons mag dat gerust nog ambitieuzer.
De stad gaat voor 48 miljoen euro patrimonium verkopen. Wij vinden dat de stad deze hefboom niet weg mag verkopen. Waarom zorgt de stad niet voor betaalbare woningen in veel van deze gebouwen? De stad zegt dat een deel van het patrimonium kan verkocht worden aan Dijledal. We vinden het belangrijk dat de stad zelf die ook groden en gebouwen in handen blijft nemen. We zien dat verkopen aan de privé de gronden en de gebouwen alleen maar duurder maakt voor de Leuvenaar. Dus we wilen dat de stad zijn gronden niet verkoopt en dat ze zelf zorgen voor betaalbaar woren. Alleen zo gaan we ervoor zorgen dat Leuven echt terug betaalbaar wordt.
De prijs van de huisvuilzakken gaat opnieuw omhoog. 1000 Leuvenaars tekende al de petitie om de vuilniszakken niet duurder te laten worden. We zien in de begroting dat de vuilniszakken nu elk jaar duurder zullen worden. Dit is eigenlijk een verborgen belasting. Vanaf nu wordt de al te hoge prijs nog eens geïndexeerd. Daarmee zal Leuven voor Vuilniszakken de duurste blijven. De Leuvenaar hoort al bij de beste sorteerders van het land maar toch worden we daarvoor gestraft. Men heeft geld over om podiumkunstenzalen van 100 miljoen te bouwen, en om een bruulparking 2.0 te bouwen van 40 miljoen. Maar men heeft geen geld om de vuilniszakken betaalbaar te houden. Een grote rol bruine zakken kost nu al 29€. Dat is voor vele Leuvenaars echt veel geld. Zelfs als je goed sorteert. Duurdere vuilniszakken zullen er alleen voor zorgen dat er meer gesluikstort wordt.
Voor alleenstaande ouders, mensen met een klein pensioen of gezinnen met kleine kinderen tikt elke prijsverhoging hard aan.
Leuven gaat bedrijven en ondernememingen extra belasten. En zo sneuvelt één dan de oudste taboes in de Leuvense politiek: AbInbev, KBC en andere grote bedrijven belastingen laten betalen. Maar in dezelfde beweging belasten ze alle kleine zelfstandigen. Bakkers, cafés, buurtwinkels. Allemaal zullen ze de nieuwe bedrijfstaks moeten betalen. Dat komt door hoe ze de bedrijven willen belasten. Door de onroerende voorheffing te verhogen voor alle bedrijven. De belasting die iedereen betaald die eigenaar is van een gebouw.
Terwijl we met de PVDA al jarenlang hameren op een belasting op de oppervlakte van grote bedrijven. En enkel de grote. Zó laat je de sterkste schouders bijdragen.
De stad beslist opnieuw om de parkeertarieven te verhogen. Voor ons is dat een duidelijke keuze: men haalt opnieuw geld bij de gewone Leuvenaar. Nog een verborgen taks.
Parkeren wordt systematisch een cashkoe, terwijl gezinnen het nu al moeilijk hebben. Veel mensen hebben hun auto nodig om in de stad te kunnen werken. Of mensen op leeftijd zoals (getuigenis) die niet meer zonder auto in het centrum geraken. 4 uur parkeren in het centrum gaat van 25 naar 35 euro. Een meerkost van 75% . Ook parkeren in de randparkings, wordt 75% duurder en gaat van 6€ naar 10€ voor een dagje parkeren. In tijden van stijgende kosten zouden stadsdiensten toegankelijker moeten worden, niet duurder.
De PVDA zegt duidelijk: Investeer duidelijk in gratis randparkings zoals de vaartkom. Met gratis transport naar het centrum. Het voorbeeld bestaat en werkt.
De coalitie kiest voor massale investeringen in prestige- en luxeprojecten:
Samen goed voor minstens 140 miljoen euro.
Dat zijn keuzes. En ze tonen waar de prioriteiten liggen: prestige boven basisnoden.
Terwijl veel Leuvenaars snakken naar betaalbaar wonen, betaalbare mobiliteit en lagere facturen, kiest de meerderheid voor grote showprojecten die vooral horeca, vastgoed en projectontwikkelaars bedienen.
Wij staan voor een ander beleid:
Mohamed Riduani pronkte trots met de overwinnning van Zohran Mamdami. Misschien wordt het eens tijd dat hij eens gaat kijken Zohran allemaal voorstelt om in New York te veranderen