Nieuwjaarsreceptie PVDA in Leuven met Raoul Hedebouw

De linkse PVDA zette op vrijdag 2 februari feestelijk het nieuwe jaar in te Leuven. Er waren meer dan 300 sympathisanten en leden aanwezig. De grote naam van de avond was federaal parlementslid Raoul Hedebouw. Leuvens lijsttrekker Line De Witte lichtte een tipje van de sluier wat de verkiezingscampagne betreft en ook provinciaal voorzitter Sander Vandecapelle gaf een speech. De PVDA reikte zoals elk jaar het ‘Rood Fonske’ uit aan een persoon of vereniging die zich het voorbije jaar verdienstelijk maakte voor de samenleving.

De goedlachse Hedebouw was de ster van de avond. “Hij toont nu al in het parlement, wat wij ook in de gemeenteraad willen doen, een spreekbuis van de gevoeligheden in de wijken, van de strijd op de straat zijn in de raad” aldus Line De Witte, lijsttrekker voor de PVDA in Leuven. Hedebouw wordt weleens de grote schrik van de graaicultuur genoemd. De Witte legt uit: “Als PVDA’ers hebben we een sterk moreel kompas. We blijven doorleven met een gemiddeld werknemersloon. We zijn streng voor onszelf, maar ook voor anderen. We stellen met verbazing vast dat burgemeester Tobback (sp.a) en schepen Vansina (CD&V) nog steeds zeer geheimzinnig doen over wat zij bijverdienen in verschillende intercommunales. Zoiets kan voor ons niet. Transparantie is een minimum.”

De PVDA haalde de laatste maanden meer dan 2000 bevragingen op bij Leuvenaars over wat zij willen veranderen in de stad. “Een ding is wel duidelijk”, aldus De Witte, “Wonen echt betaalbaar maken, dat is voor ons de inzet van de verkiezingen. Een wooncrisis los je niet op met budgetwoningen van meer dan 340.000 euro, wie kan dat betalen?”

Provinciaal voorzitter Sander Vandecapelle keek in zijn speech terug op het voorgaande jaar. "Wij kijken tevreden terug op 2017. Samen hebben wij met druk van onderuit de Turteltaks weggekregen. Dat sterkt ons om nog meer impact te krijgen vanuit de oppositie" aldus Vandecapelle. "Er is ook heel wat strijd geweest rond onze pensioenen, die strijd zal ongetwijfeld dit jaar worden verdergezet." Zelfs Karl Marx, die dit jaar 200 jaar geleden geboren is, wordt van onder het stof gehaald.

Net als voorgaande jaren reikte de PVDA de trofee ‘het Rood Fonske’ uit aan een persoon of vereniging die zich het voorbije jaar verdienstelijk maakte voor de samenleving. Dit jaar waren er zes genomineerden, namelijk De Bruul Brult, Gastvrij Netwerk, de delegees van Marmo Nv, de Solidariteitsmars en Leuven Climate Cycle. De winnaar was Gastvrij Netwerk. Zij namen de prijs met veel plezier in ontvangst: "Het enige voordeel van het feit dat deze mensen moeten vluchten, is misschien wel dat er zoveel solidariteit is ontstaan."

1 reactie

• publiceerde deze pagina onder Nieuws 2018-02-03 14:28:18 +0100