Groot Willyke is niet meer

Zaterdagvoormiddag 30 december 2017 waren we met verschillende vrienden, PVDA-leden op de uitvaartplechtigheid van Willy Van der Borght uit Leuven. Die ging door in crematorium ’Hofheide’ in Holsbeek-Nieuwrode. Willy werd 65. Hij was levensgezel van Chantal Callewaert. Chantal en Willy waren een sterk team. Willy was actief in verschillende organisaties. Velen kenden hem als vlaggendrager bij de mannen van het jaar in Leuven. In 2010 werd Willy lid van de PVDA.

Willy was tot 2000 actief in het werklozencomité 'Werkers zonder werk' van het ABVV in Leuven. Willy vond daarna na een langere periode van werkloosheid opnieuw een job in het Spit in Wespelaar. Hij stelde zich kandidaat bij de sociale verkiezingen en werd ABVV-delegee. Ik zag hem terug tijdens een 1 Meifeest op het Martelarenplein in Leuven. Sindsdien droeg Willy, zolang dat ging een PVDA-vlag in de stoet. In 2012 stond hij op de PVDA+ lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen.

In februari 2014 werd Willy door een bus gegrepen aan het busstation op het Martelarenplein in Leuven. Hij verloor daardoor één been. De laatste jaren droeg Willy een prothese en stapte hij opnieuw met behulp van een rolwagentje. Willy bleef niet bij de pakken zitten. Terug leren stappen heeft hem ongetwijfeld veel oefening en moeite gekost. Maar Willy was een doorzetter. Na zijn ongeval kon Willy niet meer gaan werken.

Willy leerde 'Compagnie de Tartaren' kennen. Hij acteerde met Chantal, Saskia, Cedric en vele anderen in verschillende stukken van de Tartaren.. Het werd zijn passie. Op de site lees ik in een tekst over hun missie. Daarin staat "Wij, de Tartaren, zijn theatermakers die door het leven zijn gedesemd. We verzamelen ons materiaal op de pechstrook van de samenleving, terwijl daarnaast het jachtige leven voortraast. Steeds meer, steeds sneller. Wij houden halt. Stiekem willen we de wereld een geweten schoppen, van onderuit." Willy was heel fier toen 'Cie de Tartaren' het 'Rood Fonske' won in januari 2015.

In dit filmpje ('Een lift geeft je vleugels') zie je Willy in een rolstoel op één van de hoogste torens van Leuven. Het filmpje werd gemaakt in het kader van een steuncampagne waarmee 'Compagnie De Tartaren' fondsen wou verzamelen om een lift te bouwen. En... er werd voldoende steun verzameld. Op hun site staat daarover: "Het is zover!!! … de rolstoellift is geïnstalleerd en werkt!". "Een droom én een noodzaak om nu ook écht iedereen bij ons te kunnen laten meewerken en ontvangen!"
Op de uitvaartplechtigheid vertelde iemand van de Tartaren dat Willy tijdens de opnames had gezegd "in een rolstoel krijgen ze mij nooit in". Ja, Willy was een doorzetter.

We vergeten Willy echt niet

foto's: Raf Degeest
Wout Lootens (namens PVDA Leuven)