Graaivrij Leuven

PVDA Leuven start een online actie voor een stad zonder graaiers

Burgemeester Tobback heeft een bruto maandloon van meer dan 10.000 euro, daarnaast krijgt hij ook maandelijks een pensioen van meer dan 6000 euro en heeft hij tien betaalde mandaten."

Op Groen na, ondertekende geen enkele lijsttrekker van de Leuvense politieke partijen de engagementsverklaring van PVDA om van Leuven een graaivrije stad te maken. Een maand voor de verkiezingen roept de PVDA de Leuvenaars op om een mail te sturen naar de lijsttrekkers om de engagementsverklaring alsnog te ondertekenen.

Burgemeester Tobback heeft een bruto maandloon van meer dan 10.000 euro, daarnaast krijgt hij ook maandelijks een pensioen van meer dan 6000 euro en heeft hij tien betaalde mandaten. Diezelfde burgemeester zei een tijd geleden in de krant dat de cijfers van kind en gezin over armoede 'overdreven' waren en ontkent de wooncrisis in onze stad. Politici die zoveel verdienen, staan los van de realiteit en dat is een groot probleem.” vindt Line De Witte, lijsttrekker van de PVDA in Leuven. “Burgemeester en schepenen kunnen omwille van hun ambt zetelen in intercommunales. Op zich is daar niets mis mee. Maar waarom moeten ze hier nog eens extra voor vergoed worden?” vraagt De Witte zich af. “De Leuvense burgemeester heeft een maandloon van 10.458 euro bruto en schepenen krijgen maandelijks 7.843, dat zijn mooie lonen. Die zouden moeten volstaan.” Verder hekelt de PVDA het gebrek aan transparantie over de vergoedingen van de opgenomen mandaten. “Al meer dan een jaar vragen wij transparantie, maar er wordt geen gehoor aan gegeven. Daarom vroegen wij de lijsttrekkers om duidelijkheid in een engagementsverklaring. Maar voorlopig heeft enkel Groen die willen ondertekenen.”

Ook politici van andere partijen strijken in onze stad heel wat extra's op door betaalde mandaten stelt de PVDA. “Dirk Vansina (CD&V) heeft er zo zeven. Andere partijen zitten niet in het bestuur, maar hun politici cumuleren in andere steden heel wat mandaten. Wij willen een einde maken aan het gegraai, overal, ook in onze stad.” Om die eis kracht bij te zetten vroeg de PVDA de lijsttrekkers om een engagementsverklaring te ondertekenen waarin ze het engagement opnemen om:

1) bijkomende mandaten als toekomstig Schepen of Burgemeester, die worden uitgevuld in het kader van het ambt, onbezoldigd te doen

2) alle publieke en privé vergoedingen 100% openbaar te maken, volgens het offentlighetsprincip of openbaarheidsprincipe dat in Zweden reeds bestaat. Daar is het wettelijk verplicht alle beslissingen, wetgevingsprocessen en officiële communicatie openbaar te maken. Via dat openbaarheidsprincipe maken we ook het vermogen en de verloning van politici openbaar.

Stuur via onderstaand formulier een mail, die we naar de lijsttrekkers zullen doorsturen. Door samen druk te zetten kunnen we hen verplichten van Leuven een graaivrije stad te maken.

Teken jij ook?

Beste lijsttrekker,

De laatste jaren was de graaipolitiek een erg actueel thema. Om de haverklap lekte er een nieuw schandaal uit waaruit bleek dat mandatarissen van alle traditionele partijen, die omwille van hun ambt zetelen in intercommunales of andere publieke instellingen, vaak vele duizenden euro's per jaar opstreken. Als inwoner van Leuven vraag ik aan de Leuvense partijen om het gegraai onmogelijk te maken in onze stad. Ik vraag u daarom om onderstaande engagementsverklaring te ondertekenen:

1) Het engagement om bijkomende mandaten als toekomstig Schepen of Burgemeester, die worden uitgevuld in het kader van het ambt, onbezoldigd te doen
2) Het engagement om alle publieke en privé vergoedingen 100% openbaar te maken, volgens het offentlighetsprincip of openbaarheidsprincipe dat in Zweden reeds bestaat. Daar is het wettelijk verplicht alle beslissingen, wetgevingsprocessen en officiële communicatie openbaar te maken. Via dat openbaarheidsprincipe maken we ook het vermogen en de verloning van politici openbaar.
Graag vernemen wij dus van u of u akkoord gaat met de punten die wij hier naar voren schuiven.

Uitkijkend naar uw antwoord.
Vriendelijke groeten

Velden met een * zijn verplicht.

Door deze petitie te ondertekenen verklaar je je akkoord dat de PVDA de door jou verstrekte gegevens bijhoudt om je naargelang je interesses op de hoogte te houden van standpunten en activiteiten van de PVDA. Je kunt die gegevens opvragen, laten verbeteren en laten verwijderen. Dat kan per e-mail naar pvda@pvda.be, of per brief naar PVDA, M. Lemonnierlaan 171, 1000 Brussel. Als je vindt dat we je persoonsgegevens op een onrechtmatige manier verwerkt hebben, kun je een klacht indienen bij de Privacycommissie. Meer over het privacybeleid van de PVDA: www.pvda.be/privacy.

• Marc Renmans
    ondertekend 2018-09-16 10:24:44 +0200