Goed nieuws! Er komen latere bussen in Wijgmaal

Goed nieuws! Er komen eind 2021 ook in de week latere bussen naar Wijgmaal. De PVDA legde het probleem bloot en verzamelde 380 handtekeningen van Wijgmalenaren om de eis kracht bij te zetten.

“We organiseerden in mei 2019 een actie aan de gemeenteraad en we overhandigden de petities aan het stadsbestuur. Er werd ons toen beloofd om onze bekommernissen mee te nemen naar het overleg met De Lijn. Door de petitie is er nu dus naar de Wijgmalenaren geluisterd.”

HET PROBLEEM BLOOTGELEGD

Wijgmaal is een wat aparte deelgemeente van Leuven: het ligt veel verder verwijderd dan de andere deelgemeentes. Een groot deel van het sociaal en dagelijks leven van Wijgmalenaren speelt zich af in Leuven. Voor een culturele activiteit, werk, of om te gaan winkelen moeten de Wijgmalenaren zich verplaatsen buiten hun deelgemeente. Daarom zijn veel bewoners afhankelijk van het openbaar vervoer. Maar voor heel wat mensen die sociale activiteiten in Leuven hebben tijdens de week of zondagavond (toneel, vergaderingen, cinemabezoeken, lezingen, werk, enzovoorts) komt de laatste bus of trein te vroeg. “Ik heb een auto moeten kopen, niet omdat ik echt wou, maar ik raakte anders niet thuis als ik de avonddienst had op mijn werk. Er rijden geen bussen meer na 23 uur tijdens de weekdagen en op zondag”, vertelde Saskia ons. De PVDA-leden van Wijgmaal hoorden veel zo’n verhalen en besloten om die problemen ter harte te nemen. .

ALTERNATIEVEN MOGELIJK

Om daar een oplossing voor te bieden stelde de PVDA  voor om bus 5 een extra ronde te laten rijden om 23u24 en bus 630 een laatste keer te laten rijden om 00u17. Dat is sociaal, ecologisch en ook mogelijk. Sociaal, omdat het de mobiliteit van de mensen in Wijgmaal kan bevorderen, in eerste instantie voor mensen zonder eigen wagen en mensen met een verhoogd risico op mobiliteitsarmoede. Ecologisch, want wanneer je de auto uit de stad wilt weren moet je in eerste instantie zorgen voor alternatieven.

PETITIE EN ACTIES

Om te bewijzen dat het een probleem voor veel Wijgmalenaren is, werd een petitie gelanceerd. Op 27 mei 2019 gaven wij de petitie af op de gemeenteraad en kwam Line De Witte, ons gemeenteraadslid, tussen om de eis van de Wijgmalenaren op tafel te leggen. Het stadsbestuur liet ons toen weten dat eind 2021 een nieuw stadsnet zal worden opgestart dat mogelijks uitzicht zou bieden op bediening van Wijgmaal tot middernacht tijdens de week. Verder stelde het stadsbestuur dat het vooral aan de Vlaamse regering is om meer te investeren in De Lijn. Om duidelijk te maken dat het ons menens was organiseerden de PVDA-leden van Wijgmaal en Wilsele ook verschillende ludieke acties.

Één van onze ludieke acties, het liften naar Wijgmaal op een zondagnamiddag.

WAAKZAAM

Voor zover het stadsbestuur zich verzet tegen de afbraak van het openbaar vervoer door de Vlaamse Regering, die hier inderdaad de grootste verantwoordelijkheid in draagt, vindt ze in de PVDA uiteraard een bondgenoot.

We blijven natuurlijk waakzaam en vragen van het stadsbestuur dat er wordt geanticipeerd op mogelijke vertraging. Wij willen dat het stadsbestuur zich engageert om te zorgen dat de oplossing ten laatste eind 2021 gerealiseerd wordt. Als het nieuwe stadsnet van De Lijn vertraging oploopt, willen we dat het stadsbestuur zelf tegemoetkomt aan de noden van haar inwoners. Vandaag komt de stad al voor 65.000 euro per jaar tussen om de dienstregeling in de Spaanse Kroon te behouden. Die inspanning moet ook mogelijk zijn voor de 380 Wijgmalenaren die om een oplossing vragen. Mensen die vandaag, in een stad die klimaatneutraal wil worden, genoodzaakt zijn om de auto te nemen omdat ze anders niet thuis of op hun werk raken.