Frieda Geleyns

Bediende

Frieda is actief als vormingsmedewerker bij de vakbond. Het syndicale werk en vormingswerk geven haar telkens weer energie, maar ook daarbuiten kan ze energie en rust halen in het werken met hout, met haar handen bezig zijn. Ze is geboren en opgegroeid in Leuven en woont er nog steeds. Haar werkend leven is ze gestart einde jaren ‘70 als autocarchauffeur. In die tijd was een vrouwelijke buschauffeur nog zeer zeldzaam. Haar feministische ingesteldheid kwam goed van pas. Later werd ze opvoedster in een instelling voor personen met een beperking. Haar syndicale carrière heeft daar een vliegende start genomen, tijdens de eerste ‘Witte Woede’ acties en stakingen van de non-profit, einde jaren ‘80. Daar is Frieda gegroeid als vakbondsafgevaardigde en als militant, wat geleid heeft naar haar huidig werk als vormingsmederker. Tussendoor was ze actief in de vrouwenbeweging en deed ze, in haar beginjaren, vrijwilligerswerk voor het Vluchthuis voor Vrouwen in Leuven. Als vrouwenkoppel, heeft de jarenlange strijd voor gelijke rechten voor Holebi’s, hun ook steeds nauw aan het hart gelegen.

Ze staat op de lijst omdat de PVDA goede analyses maakt van de problemen waarmee mensen te maken hebben en oplossingen naar voor schuiven buiten het gangbare neo-liberale denken. Bijv. rond belastingen, energie, milieu, Co2, pensioenen, wonen, ...En zij reeds in andere gemeenten bewezen hebben dat ze het verschil kunnen maken samen met de bevolking.