PVDA wil geen luxewoningen, maar betaalbare woningen

De Leuvense PVDA is tegen de afbraak van de oude verpleegsterschool in de Kapucijnenvoer. Dit historische gebouw wordt afgebroken om plaats te ruimen voor luxeflats. Net nu Leuven midden in een wooncrisis zit en alle gewone Leuvenaars snakken naar betaalbare woningen. Bovendien is het vanuit ecologisch standpunt onlogisch het gebouw te slopen.

De Leuvense afdeling van de PVDA ziet in de afbraak van de verpleegsterschool een symbooldossier in de strijd voor meer betaalbare woningen in Leuven. “De focus van het project ligt op luxewoningen waar mensen met een gemiddeld loon nog niet van moeten dromen. Ook over de ontwikkeling van de Vaartkom merken wij de teleurstelling bij veel Leuvenaars, omdat prestigeprojecten en peperdure luxeflats voorrang krijgen op betaalbare woningen en sociale huisvesting.” verklaart Line De Witte, voorzitter van de Leuvense PVDA. “Het stadsbestuur gaat voor de Hertogensite voor de zoveelste keer in zee met projectontwikkelaar Resiterra, dat bestaat uit drie partners waarvan KBC de grootste is. In plaats van te vertrekken van de reële woonnoden van de vele mensen die dagelijks Leuven draaiende houden zoals buschauffeurs, verplegend personeel of schoonmaakpersoneel laat het stadsbestuur zo zijn woonbeleid over aan investeerders die uit elk project zo veel mogelijk winst willen slaan. Dit toont toch aan dat het Leuvens woonbeleid faalt.” Daarnaast kaart De Witte aan dat het aantal geplande sociale woningen ook te wensen over laat: “Het aandeel sociale woningen op de hele Hertogensite is 10%. Niet meer dan het opgelegde minimum. Voor een stad waar de wachtlijsten voor sociaal wonen tot wel tien jaar oplopen is dat niet erg ambitieus.”

“Bovendien is het afbreken van de verpleegsterschool om verschillende redenen geen duurzame keuze. Het bestaande gebouw is nog in goede staat. Gebouwen uit die periode zijn veel degelijker gebouwd dan nu. Vanuit ecologisch standpunt is het dus erg onlogisch het gebouw te slopen.  Onbegrijpelijk voor een stad die in 2030 klimaatneutraal wil zijn.” vervolgt De Witte. “Het is perfect mogelijk om de verpleegsterschool te herbestemmen. Er is in Leuven een grote nood aan betaalbare appartementen en betaalbare studentenhuisvesting. Het gebouw kan hieraan tegemoet komen.”

Ook het Leuvens Historisch Genootschap pleitte eerder al voor een herbestemming van de historisch waardevolle verpleegsterschool.

Op maandag 22/1 om 16u30 voerde de Leuvense PVDA een ludieke actie met de onbetaalbare prijskaartjes van de luxeflats.

Nadien in de pers verschenen:

Artikel Het Laatste Nieuws op 24/01/2018i "En dat terwijl er een wooncrisis is"

Artikel Het Nieuwsblad op 24/01/2018
PVDA uit zware kritiek op woonbeleid