PVDA Leuven reageert op nieuwe stadsmonitor: 'wooncrisis bevestigd'

Vandaag kwam de nieuwe stadsmonitor uit. De PVDA reageert op de cijfers. “Wij krijgen bevestiging over onze cijfers in verband met sociale woningen”, aldus Line De Witte, lijsttrekker van de Leuvense PVDA

“Het aandeel sociale woningen in Leuven daalt, van 7% in 2008 tot 6,5% in 2016. Het stadsbestuur verborg zich achter het feit dat de cijfers van de stadsmonitor achterhaald waren, dat is nu niet meer mogelijk.” De PVDA berekende eerder al dat het aan dit tempo nog 74 jaar duurt vooraleer de wachtlijsten zijn weggewerkt en werkte zelf drie voorstellen uit voor verandering. Ten eerste moet de leegstand echt aangepakt worden, en huizen die leeg blijven staan moeten worden verbouwd tot sociale woningen. Ten tweede moet elk nieuw bouwproject bestaan uit minstens een derde sociale woningen en tweederde betaalbare huur- en koopwoningen. Ten derde moeten er jaarlijks 400 sociale woningen bijkomen die aan de ecologische normen voldoen, waardoor de wachtlijst de komende paar jaar weggewerkt wordt.

Door de dure woningen duwt de stad ook mensen in armoede. "Een kind op vijf groeit op in een kansarm gezin en het aantal leefloontrekkers ging van 842 in 2008 naar 1659 in 2016. Het probleem is vooral groot bij jongeren, een derde van de leefloontrekkers is tussen 18 en 24 jaar oud. Het is dan ook niet verrassend dat de verhuisintentie in Leuven hoger ligt dan in andere steden, zelfs dan in de andere studentenstad Gent. Het merendeel van de mensen die zegt te willen verhuizen naar een andere stad, doet dat omwille van financiële redenen. "De PVDA vindt dat het stadsbestuur de wooncrisis onderschat en het woonbeleid te veel overlaat aan grote projectontwikkelaars die in de eerste plaats investeren in luxewoningen."