PVDA Leuven geeft stadsbestuur slecht rapport en tips voor beter fietsbeleid

In Leuven wordt heel veel gefietst, maar dat is meer ondanks dan dankzij het beleid van de stad. Uit een enquête van Test Aankoopt blijkt immers dat de Leuvenaars hun stad maar een 5,5/10 geven voor haar fietsbeleid. Van de zes bevraagde steden, scoort Leuven het op een na slechtst. Brugge, Hasselt, Mechelen en Gent doen beter. Dat terwijl Leuven naar eigen zeggen binnen een paar jaar ‘het Kopenhagen van Belgïe’ wil worden. De stad heeft dus nog wat werk. PVDA Leuven overhandigde daarom een rapport aan Dirk Robbeets, schepen van mobiliteit, met een aantal tips voor verbetering.

“Leuvenaars klagen over het tekort aan gratis fietsenstallingen en de grote hoeveelheid diefstallen van fietsen”, zegt Line De Witte, voorzitter van PVDA Leuven, “Stad Leuven moet dus nu en niet binnen twee jaar meer fietsenstallingen bouwen met de mogelijkheid je fiets aan vast te maken. Comac, de studentenbeweging van PVDA haalde al 1000 petities op voor meer fietsenstallingen en tegen het bestraffende beleid met GAS-boetes van de stad”. De stad gaat in zee met privéinitiatieven zoals aan het De Somerplein, waar de fietsenstalling na 23uur betalend is. “ook dat is symptomatisch voor het beleid” vindt De Witte, “als fietser krijg je de keuze: drie euro betalen of riskeren dat je fiets wordt weggehaald en een GAS-boete betalen. Dat is toch echt een fietsstad onwaardig.”

Een andere bekommernis van de fietsers is het gebrek aan fietspaden en de grote hoeveelheid putten in de weg. “Het stadsbestuur heeft bij de aanleg van nieuwe wegen eerst de auto voor ogen, de fiets komt nadien. Daardoor ontstaan vervelende situaties voor fietsers. Aan de Parkpoort moeten fietsers nu in drie bewegingen oversteken, aan de Vaart komt een fietserslift uit op trappen en de Vaartkom is in het algemeen erg gevaarlijk om te fietsen” weet De Witte, “Door beter overleg met de fietsersbond en door een duidelijker meldpunt voor fietsers, zouden heel wat van deze zaken kunnen worden voorkomen.”

Stad Leuven stelt zelf dat ze de komende twee jaar veel geld zal investeren in een beter fietsbeleid. De PVDA vindt dat een positieve evolutie. “Mijn leerlingen zeggen ook altijd na een slecht rapport dat ze van plan waren om dat in de toekomst beter te doen”, lacht De Witte, die tevens leerkracht is, “Ik ben altijd blij om dat te horen, maar eerst zien en dan geloven heb ik ondertussen geleerd”.

Foto: Wouter Van Duffel