Line De Witte is onze lijsttrekker voor 2018

De 28-jarige Line De Witte trekt volgend jaar de PVDA-lijst in onze stad. Een jonge vrouw die als halftijds werkende leerkracht in het technisch onderwijs met haar beide voeten in de realiteit staat.

“Het stadsbestuur maakt van Leuven een elitaire stad, die voor velen onbetaalbaar wordt”, zegt Line. “Wij willen een stad waar de mensen eerst komen. Daar zullen we ons de komende jaren voor inzetten.”

Line is er van overtuigd dat er voor de PVDA in Leuven een plekje in de gemeenteraad inzit. “We hebben een sterke, groeiende ploeg en zien het helemaal zitten.”

De lijsttrekker spaart het Leuvense bestuur niet. “In de binnenring groeit één kind op drie op in armoede. Drieduizend mensen staan op de wachtlijst voor een sociale woning. De huur en koopprijzen voor woningen zijn bij de duurste van heel België. Dat is geen natuurwet maar het resultaat van slechte beslissingen. Wij willen dat er de komende vijf jaar drieduizend sociale woningen worden bijgebouwd, zodat die wachtlijst kan worden weggewerkt. Om de veel te hoge huurprijzen in Leuven aan te pakken, willen we een maximumhuurprijs op basis van grootte, kwaliteit, comfort en ligging, zoals nu al in Nederland bestaat.”

Ook van de betrokkenheid van de Leuvenaars bij het beleid wil Line werk maken. “Democratie is een werkwoord, we moeten dat serieus nemen. Daarom trekken we met de PVDA elke twee weken de wijken in, om te weten wat er leeft, waar Leuvenaars mee zitten. Wij willen dat die burgers meer macht krijgen. Dat kan door een bindend stadsreferendum als er drieduizend handtekeningen worden opgehaald. Zo kan het bestuur de bezorgdheden van burgers niet naast zich neerleggen.”

Samen met Line gaan we voor een stad waar de mensen op de eerste plaats komen.