Drie fietsbruggen kapot: 't lijkt wel een complot

De miserie met Parkwegbrug (de brug over de spoorweg tussen de Tivolistraat en Abdij van Park) blijft duren. Al meer dan anderhalf jaar is ze 'afgebroken' en wacht iedereen op een nieuwe brug. Nu laat Infrabel weten dat de bouw van die nieuwe brug nog tot 2020 zou duren. Tijdens de oorlog zouden de genietroepen een brug over de spoorweggeul gemakkelijk in 24 uur geklaard hebben. De brug werd veel gebruikt door scholieren, fietsers en joggers die richting Parkabdij of abdijwinkel De Wikke willen. Wij willen onze brug zo snel mogelijk terug.

Nog meer ellende voor de fietsers is de vaartbrug aan de Stella. Vele maanden stond de brug 'omhoog'. De brug zou in juni terug opengesteld worden, maar dat werd uitgesteld. Eerst tot 19 september en daarna nog eens tot 20 oktober.. In afwachting moeten fietsers een hele omweg via OPEK maken en daar hun ervaring als padvinder aanspreken om via gevaarlijke autostroken onder het viaduct van de ring aan de overkant van het kanaal te geraken.

We blijven ten slotte in blijde verwachting van de fietsbrug over het Leuvense station. Ooit was er een fietsbrug om vanop het Martelarenplein in Kessel-Lo te geraken. Maar dat is ondertussen 17 jaar geleden, weten de oudere Leuvenaars nog. Toen de liften aan de perrons van het station uitvielen werd de schuld ook nog eens op de fietsers gestoken, die deze lift onterecht zouden gebruiken. Er zou beter snel werk gemaakt worden van een deftige fietsbrug. Neen, Leuven fietsstad is nog niet voor morgen.

Zo kan het ook...

In Brussel werd tussen het Noordstation en Tour & Taxis een bouwkraan horizontaal over het kanaal gelegd. Zo kon die dienst doen als tijdelijke voetgangersbrug. 'Bridge'- zo heet de tijdelijke installatie - werd gerealiseerd in het kader van een stadsfestival. Misschien geeft dit het stadsbestuur inspiratie om sneller en met meer creativiteit naar oplossingen te zoeken voor het ontbreken van fietsbruggen in onze stad. Als we van Leuven een echte fietsstad willen maken, moet de stad in haar plannen meer rekening houden met fietsinfrastructuur. De stad moet bijvoorbeeld voordat de werken beginnen, een degelijk
alternatief klaar hebben voor de fiets.

Free Van Doorslaer