De Vuist Vilvoorde

• De Vuist 2018

• Ubuntu Tervuren

• Pand1500 (Spectakulo vzw)

• KAJ Vilvoorde

Wie verdient volgens jou de Vuist?

Voorstelling van de drie genomineerden voor de Vuist 2018, een prijs die de PVDA Vlaams-Brabant uitreikt aan een vereniging of persoon die zich het voorbije jaar verdienstelijk maakte voor de samenleving.  De uitreiking zal plaatsvinden op de PVDA Nieuwjaarsreceptie te Vilvoorde.

Ubuntu Tervuren

Ubuntu, een groep in de schoot van kwb Tervuren, brengt al ruim anderhalf jaar met grote gedrevenheid mensen uit de hele wereld die in Tervuren wonen met elkaar in contact in allerlei activiteiten. Naar eigen zeggen staan ze soms zelf versteld van de vaart die dit project neemt. Zo daagden er 60 mensen op voor een picknick met wereldkeuken, en was er het "valiezenhotel", een podiumavond waar mensen uit 27 landen verhalen, dans, muziek, kalligrafie en kunst brachten. Verder was er een poëzieavond met elektriciteit in de zaal, en een wandeling in het arboretum waar bomen van verschillende nationaliteiten samen groeien.
Ubuntu – de naam verwijst naar een Afrikaanse filosofie van verbinding - is niet een initiatief van een blanke meerderheid, maar werkt met een kerngroep waarin mensen van de diaspora evenveel te zeggen heb dan de autochtone Tervurenaren. “Een bewuste keuze, we willen echt van onderuit werken, dat heeft meer kans op slagen. Zo win je ook vertrouwen.”  Van in het begin werden ontelbare mensen aangesproken. Gewoon op straat, op de markt, zelfs in de wachtzaal van de dokter. “Mensen zijn blij als we hen uitnodigen. Ze vertellen het op hun beurt verder aan vrienden en buren. Ondertussen is onze kerngroep aangegroeid tot vijftien mensen, waarvan negen buitenlanders. Een Tervuren waar iedereen zich thuis voelt, dat is onze droom.”

Stem

Pand 1500 (Spectakulo vzw)

Met een uniek pop-up project, is Spectakulo vzw.  erin geslaagd jong en oud te betrekken, te motiveren en zelfs te mobiliseren in een heus sociaal project. Pand1500 bood 3 maanden lang een thuishaven aan eender welke creatieveling die aan de slag wou. Een oud winkelcentrum werd door het team vrijwilligers van Spectakulo vzw omgebouwd tot hét creatieve centrum van en Halle en omstreken, volledig ingericht met upcycled en recycled materiaal tot het meubilair toe. Je kon er terecht voor workshops, expo’s, muziekoptredens, infomomenten,... Ze gingen partnerschappen aan met Televil, Oxfam wereldwinkel, CC ’t Vondel, Redders in Food, Open armen en tal van andere organisaties. Door deze brug te slaan naar verschillende andere vzw’s en sociale projecten raakten ze eindeloos veel maatschappelijke thema’s aan. Ze toonden de inwoners van de stad Halle dat solidariteit werkelijk geen grenzen kent.

KAJ Vilvoorde

KAJ Vilvoorde is een jongeren- en actievereniging die ondertussen een jaar bestaat en is ontstaan door een refterbarricade in TechnOV. Die barricade is er gekomen omdat ze moesten betalen om hun eigen boterhammen te mogen eten in de refter en dat vonden ze niet kunnen. Elk jaar was dat 32 euro dus hebben ze beslist om daar verandering in te brengen! Het resultaat van hun actie was dat leerlingen nu de keuze hebben of ze op de speelplaats eten of in de refter. Als een leerling binnen een staal van 3 kilometer met de fiets woont mag hij of zij naar huis gaan. Ook wordt er voortaan in twee schiften gegeten.  In hun eigen woorden verdienen de jongeren van KAJ Vilvoorde de Vuist omdat ze zich inzetten voor betaalbaar en waardig onderwijs. Jongeren zijn immers onze toekomst en verdienen dat er naar hun stem geluisterd wordt. Dit was hun eerste actie en deze heeft al direct resultaat opgeleverd.

Stem

Wie verdient dit jaar de Vuist?