Borgerhouts schepen op nieuwjaarsreceptie PVDA in Leuven: “een ervaringsdeskundige om door te breken tijdens de gemeenteraadsverkiezingen”

Na de geslaagde nieuwjaarsreceptie in Vilvoorde, zet de linkse PVDA op 4 februari feestelijk het nieuwe jaar in te Leuven. Ze nodigt daarvoor Zohra Othman, schepen voor de PVDA in Borgerhout uit. Zij kan als ervaringsdeskundige heel wat tips meegeven aan de Leuvense afdeling, die in 2018 voor een zetel gaat.

Wij willen in 2018 doorbreken in Leuven, en nemen die ambitie serieus. Zohra past in Borgerhout als eerste PVDA-schepen onze principes toe", aldus Line De Witte, die de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen zal trekken in 2018. "Als schepen van Jeugd slaagde Zohra er bijvoorbeeld in om op één jaar tijd voor meer dan 4000 kinderen spelanimatie te voorzien, nu bereikt Borgerhout acht keer meer kinderen dan voordien. Ze deed dat door samen met de gezinnen in de buurt na te denken over de noden die zij hebben. Zo zet zij het principe straat-raad- straat om in realiteit. We kunnen van haar dus heel wat leren."

De linkse partij is niet enkel ambitieus wat de verkiezingen betreft. "Wij zijn een partij in de groei. Steeds meer mensen zoeken een links alternatief tegen de graaicultuur en de groeiende ongelijkheid, vindt Sander Vandecapelle, voorzitter van de PVDA in Vlaams-Brabant. "Wij zijn een actieve ledenpartij. Wij zullen de veranderingen niet doorvoeren voor de mensen, we willen dat samen met hen doen. Tegen de gemeenteraadsverkiezingen willen we dan ook 1000 leden tellen in onze provincie."

Net als voorgaande jaren reikt de PVDA de trofee ‘het Rood Fonske’ uit aan een persoon of vereniging die zich het voorbije jaar verdienstelijk maakte voor de samenleving. Dit jaar zijn er zes genomineerden, waaronder jongerenwerking Den Tube, het landbouwproject ‘open veld’ en de studenten en docenten van de sociale school Heverlee die zich verzetten tegen de privatisering van het studentenrestaurant en naakte ontslagen die daarvan het gevolg zouden zijn. Iedereen kon stemmen, op de receptie wordt bekendgemaakt wie er daadwerkelijk heeft gewonnen.

Foto: Raf Degeest